De elektrische fiets heeft het straatbeeld in Nederland voorgoed veranderd

10 mrt , 14:09 Nieuws
pexels alex 197677521 11951153
Alex

Uit cijfers van de branchevereniging blijkt dat er in 2024 in Nederland ruim 858.000 fietsen zijn verkocht, goed voor een omzet van meer dan 1 miljard euro. Dat is weliswaar zo’n 7% minder dan in 2023, maar volgens experts is de markt stabiel. Een groot aandeel van die verkopen betreft elektrische fietsen. Bijna de helft van de nieuwe fietsen die de rijwielwinkel verlaat is op de één of andere manier elektrisch. Het aantal verkochte fatbikes neemt toe. Deze fietsen zijn vooral populair bij jongeren die naar school fietsen en bij forensen die de fiets pakken in plaats van de auto of het ov.

De prijs van een fiets

De aanschafkosten voor een fiets zijn de afgelopen jaren flink gestegen. Een goede nieuwe fiets kopen onder de 1.000 euro lukt bijna niet meer. Dit heeft onder andere te maken door de gestegen kosten voor onderdelen en voor arbeidsloon. Elektrische fietsen zijn vaak minstens twee keer zo duur. Omdat ze vaak worden gestolen, kun je e-bikes en zeker fatbikes in bepaalde delen van Nederland niet eens meer verzekeren. Het enige dat je kunt doen is de fiets altijd achter slot en grendel parkeren, want een fiets die op slot staat is zeker geen garantie dat die niet wordt gestolen, ook als er een goedgekeurd slot op zit. Veel werkgevers bieden hun personeel de mogelijkheid om via een verrekening met het bruto salaris goedkoop een fiets aan te schaffen als deze voor woon-werkverkeer wordt gebruikt.

Wees zuinig op de accu

Een advies dat veel eigenaren van e-bikes krijgen is om zuinig te zijn op de accu. Dit is met afstand het duurste onderdeel van de elektrische fiets. Vervanging van de accu kost rond de 500 euro. Natuurlijk kun je daarop anticiperen door er alvast voor te gaan sparen. Je kunt wel iets goedkoper uit zijn door voor een revisie te kiezen. Bij KWS Seuren kun je refurbished accu’s bestellen en ook de accu van eigen fiets laten reviseren. Je bent hem dan natuurlijk wel even kwijt, maar na de revisie is je accu weer als nieuw. Vitale onderdelen worden vervangen waardoor je fietsaccu weer als nieuw is. Je krijgt er dan ook gewoon weer 2 jaar garantie op, net zoals bij een nieuwe en hij gaat, als je er goed voor ‘zorgt’ opnieuw weer zo’n 5 jaar mee. 

De levensduur van een e-bike

Een e-bike kan, net zoals een deugdelijke gewone fiets, tientallen jaren meegaan. Je moet dan wel om de circa 5 jaar de fietsaccu reviseren of een nieuwe kopen. Ook een onderhoudsbeurt om de paar jaar kan ervoor zorgen dat je fiets het langer volhoudt. Zeker als je je fiets dagelijks gebruikt is het verstandig om het onderhoud niet te laten versloffen. Zo voorkom je dat je onderweg met een lekke band of losgeraakte ketting komt te staan waardoor lopen nog de enige optie is.