“We hebben de laatste dagen iets meer klanten in onze showroom”

Foto: Muntstad

De automarkt is ernstig gekrompen. Dit meldt de Europese brancheorganisatie ACEA. In maart daalde de verkoopt met 55 procent vergeleken met maart vorig jaar en in april met 76 procent. Autodealer Muntstad in De Meern merkt natuurlijk ook de gevolgen van de wereldwijde crisis, maar marketingmanager Robbert van den Heuvel ziet een voorzichtige opleving.

Autofabrikanten in Europa verkochten vorige maand slechts 271.000 voertuigen, vergeleken met 1,14 miljoen vorig jaar. “Die daling is ook niet verwonderlijk”, zegt Robbert van den Heuvel. “Als je niet weet of je je baan behoudt, ga je geen grote uitgaves doen. Maar we zien nu een kleine opleving: we hebben meer klanten in de showroom en meer bezoekers op de site. Het zou zomaar kunnen dat de verkoop weer een beetje aantrekt. Ik kan niks voorspellen natuurlijk, maar de eerste signalen zijn er.”

Geen zomervakantie

De marketingmanager ziet wel een verschuiving van nieuwe naar gebruikte auto’s. Dat scheelt in de prijs natuurlijk, maar toch vindt hij het opmerkelijk: “Nieuwe auto’s worden vaak door het bedrijfsleven aangekocht via leasecontracten. Je zou kunnen zeggen dat zakelijke investeringen op de lange termijn doorgang moeten kunnen vinden en dat de particulier nog even de hand op de knip houdt. Maar juist die gaat nu eerder over tot de aanschaf van een gebruikte auto. Het kan natuurlijk zijn dat die uitgave nu gemakkelijker wordt gedaan omdat een vakantie naar het buitenland er niet in zit deze zomer.”

Onderhoud en APK

Bij Muntstad zijn ze in de gelukkige omstandigheid dat de vele leaseauto’s onderhouden moeten worden. En ook APK-keuringen gaan gewoon door. “Dat is een belangrijk deel van onze omzet. De klanten kunnen hier ook veilig komen; een showroom en garage zijn immers groot genoeg voor anderhalve meter afstand. Die afstand is bij ons goed te handhaven”, aldus Robbert. “Ik hoop dat de opleving doorzet.”

Cookieinstellingen