Cultuurdag op de Klimroos: feest van herkenning en respect

10 nov , 14:05 Onderwijs
cultuurdag foto2
De Klimroos

Een witte boterham met hagelslag, rijst met kip en groente, gevulde wraps - de Cultuurdag van obs De Klimroos begint met een internationaal ontbijt. Bereid door leerlingen en ouders, bedoeld om anderen kennis te laten maken met de eigen cultuur. En dat broodje hagelslag, dat is dus óók cultuur. De Cultuurdag is inmiddels uitgegroeid tot een geliefde, jaarlijkse traditie.

Ver voor het ontbijt druppelen de eerste leerlingen de school binnen, prachtig gekleed in (traditionele) feestkleding. In de klas worden de outfits bewonderd en vertellen kinderen over hun cultuur, tradities en gebruiken. ‘Dat gesprek is natuurlijk het allerbelangrijkste,’ vertelt Isabel de Haan, leerkracht, brugfunctionaris, pedagogisch kwaliteitsbewaker én directeur in opleiding van De Klimroos. ‘Op De Klimroos willen we kinderen liefdevol laten opgroeien en wereldwijs maken. We stimuleren oprechte interesse en nieuwsgierigheid naar elkaar. Kinderen vragen bijvoorbeeld: Ga je dan naar de kerk? En wat doe je eigenlijk in de moskee? Ze worden nieuwsgierig naar elkaar, zonder oordeel. Met zo’n dertig nationaliteiten op onze school, kun je je geen betere oefenplaats voorstellen.’ 

Respect, diversiteit en saamhorigheid staan centraal tijdens de Cultuurdag. In de klas praten leerlingen over wat respect eigenlijk betekent. Moet je het dan overal mee eens zijn? Isabel: ‘Als jij vanuit je cultuur of geloof bepaalde dingen niet eet, betekent dat niet dat ik het ook niet mag eten. Als je dat begrijpt, kun je respect tonen voor elkaar en elkaars gebruiken.’

Na de les is het tijd voor de cultuurmarkt -een kleurrijke tentoonstelling van producten uit alle werelddelen, van alpaca-wollen trui tot Hollandse klompen. De leerlingen testen hier hun kennis met een cultuurquiz: want hoeveel verschillende talen worden er eigenlijk in Europa gesproken? En welk volk bouwde Machu Picchu? Ook maken alle kinderen een gezamenlijk kunstwerk: een fleurig boeket van bloemen, dat symbool staat voor de leerlingen en de diversiteit in de school. De Cultuurdag eindigt tenslotte feestelijk met een dansoptreden van alle klassen. 

Voor veel kinderen is de Cultuurdag de mooiste dag van het schooljaar. Isabel: ‘Het is echt een feest van herkenning en respect. Trots mogen zijn op je roots betekent dat je jezelf mag zijn. En begrip voor de ander vraagt om nieuwsgierigheid. Daar werken we natuurlijk niet alleen tijdens de Cultuurdag aan. We willen die liefdevolle school zijn, elke dag, voor iedereen.’