Taalschool Utrecht voorbeeld voor vliegende start

Foto: Jenny Olsthoorn

Met ruim vijftig verschillende nationaliteiten is de Taalschool Utrecht nog nooit zo divers geweest. De school zorgt er in twaalf tot achttien maanden voor dat geïmmigreerde kinderen de Nederlandse taal dusdanig beheersen dat zij een leeftijdsadequate overstap kunnen maken naar het regulier onderwijs.

Schoolleider Jenny Olsthoorn: “Doordat we zo’n veilige plek hebben gecreëerd om te groeien en te leren en meteen een stevig netwerk om de ouders bouwen, maken deze gezinnen de beste start van hun leven in Utrecht. Iedereen die op de Taalschool Utrecht werkt is traumasensitief geschoold, ook de conciërge. Al onze leerlingen hebben te maken met verlies. Of het nou asielzoekers zijn of expats, elk kind heeft het eigen land, geliefde huis en misschien wel een opa of oma achtergelaten. Dat vraagt om een bepaalde aanpak. Kinderen komen met opgetrokken schouders bij ons binnen, maar ontspannen al snel door de veilige omgeving die we hen vijf dagen per week bieden. Ze geven aan hoe zij zich voelen aan de hand van een emotiethermometer en we bieden de mogelijkheid een time-in te nemen. Er heerst hier een soort jaren 50-rust. Kinderen lopen in een rijtje door de gang en de deuren van de lokalen staan open. Dat doen we om de leerlingen het gevoel te geven dat zij er altijd uit kunnen, maar ook omdat we als team verantwoordelijk zijn voor alle kinderen.”

Spelen is universeel

“Het onderwijs op de Taalschool is altijd op maat. Er zijn kinderen die al jaren niet naar school zijn geweest. Wat universeel is, is spelen. Kinderen zoeken ook niet alleen hun eigen cultuur op. Het is prachtig om te zien hoe een Amerikaans jongetje beste vrienden is met een jongen uit Syrië. We delen de klassen dan ook in op leeftijd en leren ze met beweegwijs letterlijk spelletjes aan. Dat maakt dat er veel meer plezier in de pauzes is en dat kinderen ook na schooltijd aansluiting vinden met kinderen in de buurt.” Afgelopen zomer heeft de Taalschool Utrecht, onderdeel van scholengroep PCOU Willibrord, driehonderd leerlingen een plek gegeven op een school in de stad. Bijna elke school in de stad heeft wel een of meerdere kinderen verwelkomd. Bij de overstap komt het expertiseteam van de Taalschool Utrecht in beeld, dat scholen op kind-, groeps- en schoolniveau begeleidt. “We kijken wat nodig is en kunnen onze experts uitzenden
naar de scholen. Het verwelkomen vraagt een flinke investering van de ontvangende school. Het duurt zo’n 5 à 7 jaar voordat een kind een nieuwe taal volledig onder de knie heeft.”

Internationale stad

“Utrecht wordt steeds internationaler, we zijn een gastvrije stad met hoge ambities op het gebied van inburgering. Met internationale bedrijven die kenniswerkers aantrekken en het openen van asielzoekerscentra heb je als stad een taak op het gebied van huisvesting, zorg en onderwijs. Dan is het zaak niet te denken vanuit het eigen bestuur of de eigen school of in scholen, maar gezamenlijk de verantwoordelijkheid te nemen om zo snel en goed mogelijk de juiste hulp te bieden. En dat doen we in Utrecht heel goed. Daarom word ik regelmatig gevraagd om te komen spreken over onze aanpak. We staan als stad, oftewel met de gemeente, de Utrechtse schoolbesturen, de International School Utrecht en het samenwerkingsverband, echt om zo’n gezin heen.”

 

Cookieinstellingen