De Meern: PostNL opent depot en gaat bezorgen met elektrische (bak-)fietsen

Foto: L. Oorschot

Afgelopen zaterdag opende PostNL een nieuw postdepot in De Meern. Vanaf deze locatie gaat voortaan de post worden bezorgd met elektrische fietsen en bakfietsen. Wat eerst drie depots waren komt nu samen in 1 groot postdepot op Veldzigt 22. Op het nieuwe depot komen zo tussen de 30 en 35 postbezorgers te werken en zij zullen vanaf hier de post gaan bezorgen voor een gedeelte in De Meern en een gedeelte in Leidsche Rijn. Door Lisette Oorschot

Op piekdagen zullen de elektrische bakfietsen worden gebruikt. Op daldagen, de dagen dat er juist minder post bezorgd hoeft te worden, zullen de elektrische fietsen in gebruik worden genomen. De postbezorgers komen met hun eigen vervoer naar het depot en vanuit daar kunnen ze met het elektrische vervoersmiddel de post bezorgen in hun gebied. Elke werkdag als de postbezorgers terugkomen nadat de post bezorgd is, worden de fietsen aan de laders aangesloten en staan die er ‘s morgens weer opgeladen bij.

Grote tevredenheid over vernieuwingen

Teamleider van de bezorggebieden Peter Saveur is erg blij met het nieuwe depot. “Deze locatie ligt gunstig en is lekker ruim waardoor er genoeg ruimte is om alle elektrische vervoersmiddelen te herbergen. Daarnaast kan er veel meer post worden meegenomen omdat je met zo’n bakfiets meer ruimte hebt. Er kunnen maar liefst 14 postzakken in de bakfiets en daardoor kan de postbezorger alles in 1 keer meenemen. Dat is een stuk handiger dan met een gewone fiets waar je veel minder post in kwijt kunt en daardoor steeds op en neer moet fietsen naar het depot om bij te vullen. Er zijn pilots geweest in het land waar de werkwijze is uitgetest.”
Er is goed nagedacht over de nieuwe werkwijze. Saveur: “Bijvoorbeeld hoe we de kosten ervan gaan dekken. En hoe worden de hulpmiddelen ontvangen bij personeel? Hoe gaat men ermee om? Niet iedereen zit altijd te wachten op verandering. De ervaring tot nu toe is dat je bij veranderingen wat opstartprobleempjes hebt, maar na verloop van tijd wil iedereen absoluut niet terug naar het oude.”

Oude depots achterhaald

Naast de elektrische (bak-)fietsen is er nu een keukentje en toiletten aanwezig in het nieuwe postdepot. Saveur: “Die faciliteiten zijn op de oude depots vaak niet aanwezig. Dat komt omdat 15 tot 20 jaar geleden de postbezorgers in dezelfde wijk of buurt woonden, waar ze de post bezorgden. Dus dan had je die faciliteiten op een depot helemaal niet nodig. Maar omdat nu de hoeveelheid post minder wordt, de wijken groter worden en mensen grensoverschrijdend bezig zijn met hun werk, moeten we meer faciliteiten bieden. Daarnaast moeten we natuurlijk ook meegaan op het gebied van milieu, dus vandaar de elektrische vervoersmiddelen.”

De nieuwe vestiging is een zogenaamd NRP-depot en staat voor ‘Nieuwe Route van de Post’, zegt Saveur. “Dat houdt in dat we alle wijken opnieuw hebben ingedeeld. Niet alleen zijn de wijken groter gemaakt omdat de postbezorgers meer mee kunnen nemen, ook zijn ze logischer ingedeeld. Vroeger moesten we alle wijken qua postcode indelen. Die tijd is veranderd. We kunnen nu veel meer clusteren. Daarnaast hebben we het geschroeid op de teruggang van de volume van de post, zodat de hoeveelheid werk gelijk gehouden kan worden. Vandaar ook deze fietsen om de grotere wijken weg te kunnen werken.”

Opleiding

Om ervoor te zorgen dat de postbezorgers veilig de weg op kunnen gaan met deze elektrische (bak-)fietsen, worden ze opgeleid. “Het beoogt natuurlijk enige oefening om deze vervoersmiddelen onder de knie te hebben. Het zijn niet alleen zwaardere fietsen, maar ze gaan ook veel sneller. Vandaar dat we 2 opleiders hebben, Nico en Jesper, die de postbezorgers opleiden. Op moment dat Nico of Jesper bepalen dat iemand geslaagd is, krijgt diegene een certificaat op naam en mag hij voortaan zelfstandig de post bezorgen met de bakfiets of fiets. Zonder dat certificaat mag men de post niet bezorgen op een elektrisch hulpmiddel”, legt teamleider Saveur uit.

Verandering in het straatbeeld

Het is bedoeling dat er nog meer wijken van Leidsche Rijn in dit nieuwe depot betrokken worden: “Dit concept gaat stapsgewijs in alle depots worden toegepast. Eén van de depots in Utrecht waar het ook al gebeurt is de Kovelaarstraat. Daar hebben we sinds kort een nieuwe vestiging net zoals op Veldzigt. Vanaf 17 mei gaan deze 2 depots officieel van start. Er zijn nog een paar vacatures open. Dus als mensen hier graag willen werken dan kunnen ze naar de site ‘Werken bij PostNL’ gaan. Ze zijn van harte welkom”, aldus Peter Saveur.

Cookieinstellingen