Geen woningbouw langs de A12 in Rijnenburg maar in de stad

Foto: MB

Er komen tot 2035 geen woningen in de polder Rijnenburg langs de A12, ter hoogte van De Meern. Tenminste, dat hebben de Utrechtse coalitiepartijen GroenLinks, D66 en ChristenUnie samen besloten. Zij geven de voorkeur aan bouwen in de bestaande stad.

Het opvallende is dat een meerderheid in de Tweede Kamer dat anders ziet, die wil dat er wel gebouwd gaat worden in de weilanden langs de A12. De woningnood vráágt immers om nieuwe woningen, en er is plaats genoeg daar langs de A12, zo is de gedachte. De Utrechtse coalitie wil in dat gebied echter windturbines en zonnevelden plaatsen om duurzame energie op te wekken.

Binnenstedelijk bouwen

De coalitiepartijen GroenLinks, D66 en ChristenUnie hebben nu dus het standpunt ingenomen dat er tot 2035 geen woningen mogen komen. In de stad is plaats genoeg om nieuwe woningen te realiseren. Ze lichten toe: “Om die stad van de toekomst met voorzieningen, groen en werk op loop- en fietsafstand te kunnen realiseren, kiezen we voor hoogwaardig binnenstedelijk bouwen bij OV-knooppunten. Daarbij kijken we niet alleen naar bestaande knooppunten, maar ontwikkelen we uitdrukkelijk ook nieuwe, met snelle lightrailverbindingen en een nieuw intercitystation.” De partijen hebben verschillende locaties hiervoor in gedachten, waaronder Leidsche Rijn Centrum.

Grondeigenaren

Intussen kan polder Rijnenburg worden omgevormd tot een energielandschap met windmolens en zonnepanelen. Een struikelblok hierbij is nog wel dat de grondeigenaren van de weilanden in Rijnenburg niet staan te trappelen om hieraan mee te werken. Zij zien liever woningbouw. Ook in de Tweede Kamer lijkt in meerderheid voor een motie van regeringspartijen CDA en VVD waarbij Utrecht wordt gedwongen om 25.000 woningen te bouwen in polder. Deze motie wordt maandag ingediend. De partijen vinden de landelijke woningnood belangrijker dan het lokale belang van Utrecht om duurzame energie te willen opwekken.

LIghtrail

De Utrechtse coalitiepartijen daarentegen willen eerst de bestaande stad vol bouwen voordat ze naar Rijnenburg kijken voor woningen. Aangevoerde argumenten zijn onder meer het ontbreken van openbaar vervoer en van uitvalswegen. Gedacht wordt wel aan een lightrailverbinding naar Papendorp waarbij een afslag naar Rijnenburg mogelijk moet zijn.

(bron: o.a. Nu.nl)

Cookieinstellingen