De busdiensten en -lijnen veranderen per 15 december

Foto: MB

Op 15 december gaat de nieuwe busregeling in. Er verandert daardoor ook wat in Leidsche Rijn. Lijn 28 bijvoorbeeld wordt U-link 28.

Lijn 28 zal dan niet meer voor TivoliVredenburg stoppen; iets waaraan concertbezoekers uit Leidsche Rijn wel even zullen moeten wennen. Maar er verandert meer met lijn 28: op deze lijn worden dubbelgelede bussen ingezet die fors meer capaciteit bieden. Met deze extra capaciteit is het mogelijk om de frequentie in de daluren en op zaterdag te verlagen naar een 10-minutendienst. Het aanbod sluit daarmee beter aan op de vraag. Dit nieuwe, grotere materieel stroomt in de eerste helft van 2020 in.

Lijnen 37, 52 en 53 worden samengevoegd tot U-link 73 van Maarssen door Leidsche Rijn via Utrecht CS naar Zeist Busstation. De frequentie van lijn 29 wordt in de spits verhoogd naar een 10-minutendienst. Deze uitbreiding versterkt Vaartsche Rijn als overstapknoop van en naar Utrecht Science Park, Rijnsweerd en Papendorp.

Lijn 4 wordt ingekort tot station Terwijde en lijn 10 tot station Leidsche Rijn. Lijn 5 gaat vanaf station Leidsche Rijn via de huidige route van lijn 10 doorrijden naar Terwijde-Noord. Op maandag tot en met zaterdag rijdt lijn 5 overdag door naar Maarssen. Hierdoor kunnen lijn 14 en 15 worden opgeheven. De frequentie van lijn 16 wordt verhoogd naar een halfuurdienst die naar het Sint Antonius Ziekenhuis rijdt. Voor de Jazzsingel en omgeving Parkzichtlaan worden lijn 5 en de in 2019 uitgebreide lijn 11 de primaire verbinding.

Lijn 9 wordt opgeheven. Tussen Utrecht Centraal en De Meern-Oost zijn lijn 102 en 107 het alternatief. Het traject tussen De Meern-Oost en station Vleuten wordt overgenomen door lijn 29. De nieuwe lijn 29 rijdt voortaan ook in het weekend overdag elk half uur. In de avonduren rijdt lijn 29 alleen tussen station Vleuten en halte Veldhuizen, waar overgestapt kan worden op U-link 28 en lijn 102. Het traject station Vleuten – Kasteel De Haar wordt overgenomen door lijn 111.

De frequentie van lijn 24 wordt verlaagd naar een kwartierdienst. De nieuwe frequentie vormt samen met de in 2018 uitgebreide lijn 107 een passende bediening van Papendorp-Noord, Rijnvliet en bedrijventerrein Oudenrijn.

Uitgebreidere informatie over de wijzigingen vind je hier: definitief vervoerplan.

Cookieinstellingen