‘Nee nee’ wordt ‘ja ja’

Foto: jaja

Veel brievenbussen hebben er één: een ‘nee nee’-sticker of een ‘nee ja’-sticker. Vanaf volgend jaar gaat de gemeente Utrecht het anders regelen.

‘Nee nee’ wordt dan ‘ja ja’. Je moet als inwoner van Utrecht dan bewust kiezen voor reclamedrukwerk en huis-aan-huisbladen met een ‘ja ja’-sticker. Nu is dat andersom, met de ‘nee nee’- en ‘nee ja’-stickers. De gemeente hoop dat met deze maatregel jaarlijks miljoenen kilo’s papier worden bespaard.

70 kilo drukwerk per adres

Volgens de gemeente heeft 48 procent van de Utrechtse huishoudens helemaal geen sticker. Die adressen krijgen nu dus ongeadresseerd reclamedrukwerk in de bus. Onderzoek laat zien dat 39 procent hiervan de reclame ongelezen weggooit. Per jaar ontvangen huishoudens zonder sticker zo’n 70 kilo drukwerk. De gemeenteraad moet nog akkoord gaan met het voorstel van het college. In het najaar worden Utrechters verder geïnformeerd.

Amsterdam

In Amsterdam wordt de ja-ja-sticker al sinds 2018 gebruikt. Amsterdam verwacht hierdoor jaarlijks 1,8 miljoen kilo papier te besparen. De gemeente handhaaft sinds februari. Volgens een woordvoerster van de gemeente zijn er tot nu toe twee zogenoemde lasten onder dwangsom opgelegd aan adverteerders en volgen er in de komende dagen nog twee. Dit betekent dat als deze adverteerders opnieuw in overtreding zijn, zij de gemeente 500 euro per verkeerd bezorgde folder moeten betalen. Het gaat om drukwerk van landelijke ketens.

Cookieinstellingen