Herinrichting moet rijsnelheid Schoolstraat afnemen

Foto: Royal Haskoning

Automobilisten rijden te hard op de Schoolstraat in Vleuten. Dat zorgt voor overlast bij buurtbewoners. Om dit tegen te gaan heeft de gemeente Utrecht eerder al wegversmallingen, een rotonde en een snelheidsweergave-‘smiley’ geplaatst.

(geschreven door Linda van den Hoogen, student HU School voor Journalistiek)

Deze maatregelen zorgden niet voor het afnemen van de rijsnelheid. Daarom besloot de gemeente de Schoolstraat opnieuw in te richten. De eerste voorbereidende werkzaamheden zijn in volle gang.

30 km p/u

De Schoolstraat is een ruim zeven meter brede, 30 kilometer p/u-weg die Vleuten en Maarssen aan elkaar verbindt. Dagelijks rijden er zo’n 7800 motorvoertuigen op de route Maarssenseweg – Schoolstraat. “Automobilisten kiezen vaak de makkelijkste in plaats van de snelste route. Dat is ook bij deze straat het geval”, aldus Monique van Kampen, projectmanager van de gemeente Utrecht. “Op dit moment ziet de Schoolstraat er niet uit als een weg waarvan de maximumsnelheid 30 kilometer per uur is. Met de herinrichting moeten automobilisten het gevoel krijgen dat ze door een dorp rijden.”

Smiley

In 2014 zijn er meerdere wegversmallingen geplaatst en is er in de straat, op verzoek van de bewoners, een snelheidsweergave-‘smiley’ geplaatst. Vervolgens kwam er in oktober 2017 aan het eind van de straat een rotonde. Uit de jaarlijkse verkeersmetingen van de gemeente Utrecht bleek dat de rijsnelheid desondanks nog niet voldoende is afgenomen. Daarom wordt de straat heringericht. Als dit wederom niet voldoende helpt, wordt eenrichtingsverkeer ingevoerd op de Verbindingsweg – Maarssenseweg.

Drie mogelijkheden

In april 2017 heeft de gemeente Utrecht buurtbewoners van de Schoolstraat drie mogelijkheden voor de herinrichting van hun straat voorgelegd. Bij de eerste mogelijkheid delen de weggebruikers de ruimte van de straat. De wegversmallingen bij nummer 44 en 73 worden verplaatst naar de andere zijde van de weg. Aan de huidige fietsstroken verandert niks, waardoor de uitstraling van de weg gelijk blijft. Bij mogelijkheid twee komt er door de verbrede fietsstroken meer ruimte voor fietsers en is er minder ruimte voor automobilisten. Ook bij deze mogelijkheid blijft de uitstraling van de straat onveranderd.

Dorpse straat

De meerderheid van de buurtbewoners heeft echter gekozen voor mogelijkheid drie: een dorpse Schoolstraat. Na de herinrichting delen fietsers en auto’s dezelfde rijbaan. De extra ruimte die hierdoor vrijkomt, komt ten goede aan de trottoirs en extra groen langs de straat. Voorop staat het verlagen van de rijsnelheid van automobilisten, maar andere doelstellingen van deze invulling van de herinrichting zijn het verbeteren van de leefbaarheid in de straat en de kwaliteit van de openbare ruimte. Daarnaast past deze inrichting beter bij een 30-kilometerzone en is er aan de uitstraling van de weg te zien dat het gaat om een dorpse straat.

Geen drempels of plateaus

“We zijn als gemeente beperkt in de mogelijkheden omdat er geen verkeersdrempels of -plateaus geplaatst kunnen worden. De oude woningen aan de Schoolstraat zijn niet geheid, waardoor bewoners mogelijk last kunnen hebben van trilling op het moment dat auto’s over deze verkeersdrempels rijden”, aldus Monique van Kampen. Omdat er meer auto’s dan fietsers door de Schoolstraat rijden, kan er geen fietsstraat van gemaakt worden. De gemeente Utrecht verwacht dat de werkzaamheden eind 2018 klaar zijn.

Cookieinstellingen