Primeur voor The Wall: vliegende auto wordt geshowd

Foto: PAL-V

Vliegende auto’s? Echt niet alleen meer iets voor Harry Potter en Back to the Future: in Nederland wordt hard gewerkt aan een commercieel verkrijgbare vliegende auto. Op 24 maart is ie te zien in The Wall.

Het Nederlandse bedrijf PAL-V presenteert begin maart de vliegende auto op de internationale autosalon in Genève. De auto is licht van gewicht – onder meer door het buizenframe – maar ook sterk genoeg om aan de veiligheidseisen voor wegverkeer te voldoen.

Tien jaar aan gewerkt

Er wordt al zeker honderd jaar gedacht over vliegende auto’s. In die tijd zijn er verschillende modellen ontwikkeld, maar nooit brak er een door. Probleem zat dan meestal in het feit dat het voertuig als auto niet optimaal was en als vliegtuig ook niet. PAL-V heeft tien jaar gewerkt om tot het eerste productiemodel te komen. Al die tijd zijn ze gefinancierd door investeerders. Na de onthulling in Genève gaat het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat samen met RDW (Dienst Wegverkeer) en Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) kijken naar de mogelijkheden voor de certificering van de PAL-V op de weg en in de lucht.

Half miljoen

De vliegauto heet PAL-V Liberty Pioneer en is een limited edition, met een oplage van 90 stuks. Deze kost 499.000 euro (ex. BTW). De tweede editie Liberty Sport, bijna hetzelfde model, gaat 299.000 euro kosten (ex. BTW). Net iets meer dan een tweezitshelikopter. Het voertuig heeft ongeveer de afmetingen van een Volkswagen Golf en weegt 664 kilo.

Op benzine

Het ombouwen van auto naar gyrokopter duurt zo’n vijf minuten; je moet de rotorbladen handmatig uitvouwen. De PAL-V Liberty is een tweezitsdriewieler met de stoelen naast elkaar, en vliegt als een gyrokopter. Een gyrokopter heeft net als een helikopter bovenop een rotor zitten. Bij een helikopter wordt die in beweging gebracht door een motor en bij een gyrokopter door de wind. Om genoeg lucht langs de rotor te laten stromen om het voertuig op te tillen, zit achterop een duwpropeller die voor de voorwaartse beweging zorgt. Er is 80 tot 180 meter aan startbaan nodig om op te stijgen en een baan van 30 meter om te landen. Brandstof is benzine.

Zaterdag 24 maart dus te zien in The Wall.

(bron: NRC)

 

 

Cookieinstellingen