De spoorbrug rijdt…

Foto: A. Kruijswijk

Vandaag is de nieuwe spoorbrug in beweging gekomen. Hij komt te liggen tussen de gele brug en de al bestaande spoorbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal. Dit weekend gaat dat gebeuren.

En die 800 meter in 50 uur is een forse onderneming. Vandaag, vrijdag dus, legt de brug over een speciale weg zo’n 800 meter af, op transportwagens met 640 wielen. Zaterdag komt de brug om 10 uur ’s ochtends in beweging en maakt hij een draai over de Vleutensebaan. Hij staat in de nacht van zaterdag op zondag klaar bij het Amsterdam-Rijnkanaal. Op zondagochtend vroeg, om 05:00 uur, gaat de brug via pontons naar de overkant. Voor verlichting wordt gezorgd!

De werkwijze

De brug is 170 meter lang, 15 meter breed en 29 meter hoog. Hij weegt 3 miljoen kilo. Bij het transport dit weekend zijn 120 mensen betrokken. De brug wordt op zogeheten zwaartransportwagens over een speciaal aangelegde route naar de Vleutensebaan gereden op 640 wielen, waar een tijdelijk wegdek van puin is aangelegd. Op het Amsterdam-Rijnkanaal meert een ponton af, waar de voorste wielen op rijden. De achterste wielen duwen het ponton voort; dat vaart op gelijke snelheid mee, op 9 meter boven het wateroppervlak. Aan de overkant komt de brug via een tijdelijke hulpbrug aan land, en wordt dan op twintig centimeter afstand van de bestaande spoorbrug neergelegd.

In april 2018 zullen de eerste treinen erover rijden. Het doel van de spoorverdubbeling is meer treinritten mogelijk te maken.

Cookieinstellingen