Busbaan Vleuterweide: de gemeente over hun keuzes

Foto: MB

De busbaan in Vleuterweide: “Hoe kúnnen ze zoiets bedenken?” is het meest gehoorde commentaar erop. Op de eerste plannen, en op de wijzigingen die nu zijn doorgevoerd. Wij besloten de gemeente die en andere vragen te stellen.

Want dat geluid willen we nou ook wel eens horen. Projectleider Twan Toonen en programmamanager verkeersveiligheid Eelko van den Boogaard schuiven aan tafel. Dat er nu veel gemopperd wordt komt omdat mensen hun route moeten vinden, denkt Twan Toonen. “Daar hadden we rekening mee gehouden. Maar met de extra afsluiting in de Stationsstraat in Vleuten tegelijk met het werk bij kruising van de Landschapsbaan wordt de situatie extra complex. Dat hadden we niet voorzien. Half september wordt het beter, dan zijn de werkzaamheden klaar.”

(tekst gaat door onder foto van dat ‘gekke lusje’)

Onduidelijke gele haaientanden

In de week van 11 september wordt er geasfalteerd. Dan wordt de situatie volgens Twan een stuk duidelijker. “Nu zijn de gele belijning en de gele haaientanden niet duidelijk genoeg. Als er straks zwart asfalt ligt met heldere witte belijning is de situatie veel overzichtelijker.” Hij doelt onder meer op dat ‘gekke lusje’ dat automobilisten nu moeten volgen voor P1 (de parkeerplaats aan de Albert Heijn-kant). Daarbij kruisen ze twee keer het fietspad, en dat leidt tot veel ophef. “Die situatie daar blijft. Het idee is dat je als automobilist fietsers beter ziet als je haaks op het fietspad af rijdt, dan wanneer je er in dezelfde richting langs rijdt. Daarom hebben we voor die slinger gekozen.” Die weg gaat over in een fietsstraat waar auto’s te gast zijn. Ze kunnen tot de parking rijden. “Dat zijn veel minder automobilisten dan voorheen, want doorgaand verkeer is niet meer mogelijk.”

Auto’s op de busbaan?

Nog een punt dat veel mensen roepen: waarom mogen er geen auto’s over de busbaan? Eelko: “Als je bus en auto samen op de busbaan laat, wordt het een snelle doorgaande verbinding tussen de Landschapsbaan en de Stroomrugbaan. Die doorgaande route willen we daar niet; we willen daar minder verkeer. Daarnaast is het een ov-baan voor ov-verkeer en onderdeel van het ov-netwerk. Die busbanen zijn aangelegd voor een goede bereikbaarheid van Leidsche Rijn per bus.” Daar komt bij dat het voor fietsers een stuk onveiliger wordt als auto’s op de busbaan rijden: “Bij het Amadeus steken veel kinderen de busbaan over. Nu is het af en toe een bus, als er ook autoverkeer is, moeten ze veel beter uitkijken.” Geen goede eigenschap van pubers…

Grote aantrekkingskracht

“Eigenlijk”, zo vertelt Eelko, “heeft winkelcentrum Vleuterweide een veel grotere aantrekkingskracht dan wij in het begin voorspeld hadden. Het was bedoeld als buurtwinkelcentrum, maar ook mensen uit Vleuten en De Meern gingen er vanaf het begin naartoe. Dat het tijdelijke parkeerterrein er was, speelde ook mee voor de bereikbaarheid.” Hij doelt op het terrein waar nu gebouwd wordt – de woningen zijn bijna af – en dat tot voor kort gebruikt werd als parkeerterrein. Én regelmatig helemaal vol stond, vooral op zaterdag.

Commercieel belang versus verkeersveiligheid

Er is veel overlegd met verschillende groepen belanghebbenden van het winkelcentrum, en het plan zoals het nu wordt uitgevoerd, is het beste dat de gemeente heeft kunnen maken. “Er zijn altijd groepen die bepaalde aspecten ervan niet goed vinden, dat blijft. En het blijft onmogelijk om verkeersveiligheid goed te verenigen met het commerciële belang van de winkeliers. Die komen niet bij elkaar”, aldus Eelko. Iedereen was het er wel over eens dat de oorspronkelijke situatie onveilig was en moest worden beëindigd.

Extra weg naar parkeerterrein

Men wil een goed bereikbaar winkelcentrum, en daar wordt wel aan gewerkt: aan de noordkant komt een extra toegangsweg naar het parkeerterrein. De ambitie is dat dit einde van dit jaar er is, maar er zijn bezwaarprocedures die dit kunnen vertragen, dus wanneer dit parkeerterrein er ligt is niet te zeggen. Twan: “En ja, dan blijft het zo dat veel mensen verder moeten rijden dan ze gewend zijn…”
Dat parkeren is sowieso een dingetje: sommige bewoners hebben twee of meer auto’s, die ze op het parkeerterrein bij de Albert Heijn parkeren. Gemeente en ondernemers werken samen aan verbetering van parkeren. Ze zien liever dat ze hun auto parkeren op P4, voorbij het Amadeus Lyceum. Een ‘financiële prikkel’ zou kunnen helpen. “Zoiets als de eerste twee uur gratis parkeren”, aldus Eelko. “Dan is P1 vrij voor mensen die boodschappen komen doen.”

Dagelijks in de buurt

De mensen van de projectgroep van de gemeente Utrecht zijn overigens dagelijks een aantal keer ter plekke om de situatie te bekijken. Eelko: “Want sommige dingen die je bedenkt blijken in de praktijk net anders te werken. Daarom zijn we er dagelijks en nemen we ook maatregelen als die nodig zijn. Daarom zijn er nu verkeersregelaars, ook op zaterdag. En hebben we sommige borden op een andere plek gezet en kun je niet meer stiekem over het fietspad rijden met je auto. We blijven in de buurt tot het goed is.”

Cookieinstellingen