In het nieuwe Stedenbouwkundig Programma van Eisen (SPvE) voor Hart van De Meern wordt ingezet op volledig sociaal en betaalbaar wonen. Het plan voorziet in de bouw van 40 tot 55 woningen, waarvan 75% in de sociale huursector en 25% in het middensegment valt.
Het gebouw krijgt maximaal vier bouwlagen en wordt ontworpen met aandacht voor een dorpse uitstraling. Er komen 2- of 3-kamerappartementen van gemiddeld 60 m² groot. Belangrijk uitgangspunt is de aansluiting op de bestaande bebouwing aan de Meerndijk, waarvan het behoud als positief wordt gezien. ‘Er is al zo weinig historie over in het oude centrum’, aldus een reactie uit de buurt.
Nieuw bruggetje
Aan de Rijksstraatweg is circa 300 m² gereserveerd voor maatschappelijke en commerciële functies. Het aandeel openbaar groen blijft behouden en er worden extra bomen geplant, ook op het binnenterrein van het nieuwe woongebouw. De watergang van de Molenvliet krijgt een natuurvriendelijke oever en wordt beter zichtbaar in het landschap. Langs deze oever komt een nieuw wandel- en fietspad dat zorgt voor een veilige verbinding met onder andere de Drie Koningenschool. Het bestaande pad met het houten bruggetje richting de Pastoor Boelenslaan wordt vervangen door een bredere route voor zowel fietsers als voetgangers.
Wensen van omwonenden
Omwonenden konden in een eerder stadium al meepraten over de plannen. Daaruit kwam onder andere naar voren dat buurtbewoners de historische panden aan de Meerndijk koesteren en willen behouden, dat het nieuwe appartementengebouw niet te hoog mag worden en een dorpse uitstraling krijgt.
Ook de Dorpstuin krijgt een nieuwe inrichting. Deze wordt gesplitst in twee groene openbare ruimtes, gelegen op de hoek van de Rijksstraatweg en langs de Molenvliet.
Parkeren
De parkeersituatie is een punt van aandacht. Een onderzoek
uit de zomer van 2024 toont aan dat het parkeerterrein vooral druk is tijdens
de breng- en haalmomenten van de basisschool. De gemeente wil het autoverkeer
rondom scholen ontmoedigen en stimuleert lopen en fietsen.
Voor bewoners en
bezoekers van de nieuwbouw wordt het parkeren opgelost binnen het plangebied en
wordt voldaan aan de geldende normen. Parkeren gebeurt onder het gebouw. Bezoekers van omliggende winkels en
bedrijven kunnen gebruikmaken van bestaande parkeerplaatsen in de directe
omgeving.
Naar verwachting kan de bouw starten in 2028.