De Onderwijsinspectie heeft de vmbo-afdelingen van schoolgemeenschap VOLT! Toekomstmakers in Vleuten beoordeeld als ‘zeer zwak’. Dit blijkt uit een rapport dat op 26 juni 2025 is gepubliceerd naar aanleiding van een herstelonderzoek in maart van dit jaar. Het betreft de afdelingen vmbo basis (vmbo-b), vmbo kader (vmbo-k) en vmbo gemengde en theoretische leerweg (vmbo-g/t).
In januari 2024 gaf de inspectie al aan dat er op meerdere fronten verbetering nodig was. Zo moest het leerklimaat worden versterkt, de lesinhoud beter aansluiten bij de behoeften van leerlingen en het schoolbeleid systematischer worden geëvalueerd. Hoewel de school aangaf sindsdien intensief te hebben gewerkt aan kwaliteitsverbetering, concludeert de inspectie nu dat de resultaten daarvan nog onvoldoende zichtbaar zijn.
Volgens het rapport blijven de onderwijsresultaten op alle vmbo-afdelingen onder de norm. De begeleiding van leerlingen, de kwaliteit van het onderwijsaanbod en het borgen van onderwijskwaliteit worden als onvoldoende beoordeeld. Ook ontbreekt een samenhangend programma voor burgerschapsvorming.
Positieve signalen en nieuw verbeterplan
Tegenover de stevige kritiek noemt de inspectie ook enkele positieve ontwikkelingen. Zo is binnen VOLT! een breed gedragen visie en ambitie ontstaan, is er begonnen met het aanbrengen van structuur in de lessen en wordt actief gewerkt aan een veilig schoolklimaat. Ook is er aandacht voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen.
De school erkent de bevindingen uit het rapport en geeft aan het bestaande verbeterplan te zullen aanscherpen en verder te verankeren in het dagelijks onderwijs. Het doel is om binnen een jaar meetbare vooruitgang te boeken.
Oudercommunicatie
Alle ouders van leerlingen op de betrokken afdelingen zijn persoonlijk geïnformeerd. Daarnaast organiseert de school een ouderavond om het rapport toe te lichten en vragen te beantwoorden. Ook ouders van brugklassers die na de zomer instromen zijn op de hoogte gebracht van de situatie.
VOLT! benadrukt dat goed onderwijs voor alle leerlingen onverminderd prioriteit heeft en dat het zich blijft inzetten voor structurele verbetering.