
De gemeente Utrecht gaat de subsidieregelingen in de sociale basis flink vereenvoudigen. De gemeente publiceert twee nieuwe subsidieregelingen: de subsidie sociale basis en de subsidie beheerde speeltuinen en welzijnsaccommodaties in zelfbeheer. De nieuwe subsidieregelingen treden in werking in 2027.
Hiermee versterkt de gemeente de gemeenschappelijke sociale basis in wijken en buurten, zodat hulpvragen zo dicht mogelijk bij het normale leven worden opgelost en mensen elkaar meer helpen. De regelingen vereenvoudigen het subsidielandschap, verlagen de administratieve lasten en zorgen voor toegankelijke voorzieningen voor iedereen.
Deze twee nieuwe subsidieregelingen maken deel uit van de bredere hervormingen in het sociaal domein.
Uitgangspunt bij de regelingen is de regelingen te vereenvoudigen en samen te voegen. Daarom gaan bestaande subsidieregelingen zoals Vrijwillige inzet voor elkaar (VIVE) en Sociale prestatie en dagondersteuning (SPDO) nu op in één nieuwe regeling Sociale basis. Ook subsidies voor buurtbemiddeling, taal- en digivaardigheid, en mentale gezondheid vallen daar nu onder. De regeling Sociale basis wordt ingedeeld in drie categorieën: A. Kleine initiatieven (tot €35.000), B. Grote initiatieven met vrijwilligers en C. Activiteiten met professionele inzet.
De regeling voor beheerde speeltuinen en welzijnsaccommodaties in zelfbeheer blijft een aparte regeling vanwege het specifieke karakter van deze voorzieningen.
Meer ruimte voor bewonersinitiatieven
Een belangrijke verandering is dat nu ook bewoners zelf subsidie kunnen aanvragen voor kleinere initiatieven. Binnen categorie A. Kleine initiatieven (tot €35.000) kunnen natuurlijke personen tot €20.000 subsidie ontvangen. Zo kunnen goede initiatieven uit de wijk – bijvoorbeeld uit het Initiatievenfonds – doorgroeien tot structurele projecten.
Voor de grotere activiteiten in categorie B en C en ook voor de activiteiten in de regeling beheerde speeltuinen en welzijnsaccommodaties in zelfbeheer stappen we over op een vierjarige subsidiecyclus. Dat geeft organisaties meer zekerheid en vertrouwen, en vermindert de administratieve druk voor zowel aanvragers als gemeente.
Begin 2026 organiseert de gemeente informatiebijeenkomsten voor organisaties, bewoners en vrijwilligersinitiatieven die meer willen weten over de regelingen en het aanvraagproces.