De afgelopen maanden zijn veel verkeersroutes in Leidsche Rijn veranderd, met hier en daar onduidelijkheid tot gevolg, en soms zelfs verkeerschaos. De gemeente Utrecht zet alle routes om Leidsche Rijn in en uit te rijden op een rij en organiseert een inloopavond.
Door alle verkeersveranderingen rondom Leidsche Rijn-Oost ontstond er veel verkeersdrukte. Automobilisten zijn nog steeds op zoek naar de juiste autoroute. Dit levert veel vragen en reacties op, onder andere over de bereikbaarheid van Lage Weide en de binnenstad en de toename van autoverkeer door woonstraten. Heb je vragen of wilt u meer informatie over de nieuwe verkeersroutes in Leidsche Rijn Oost? Kom dan naar de inloopavond op 16 januari.
Een grote verandering is de afsluiting van de tijdelijke route naar de Gele Hogeweidebrug: de Verlengde Vleutenseweg. Deze werd afgesloten op het moment dat de Vleutensebaan, de vervanger voor de Verlengde Vleutenseweg, open ging. De Verlengde Vleutenseweg was tijdelijk omdat hier woningbouw gepland is. Deze nieuwe verkeerssituatie was voor veel automobilisten wennen.
Het verkeer van en naar Parkwijk-Noord rijdt via de Vleutensebaan. Deze sluit via de Terwijdesingel en Soestwetering aan op de A2 bij De Wetering en Lage Weide.
Het verkeer van en naar Langerak-Zuid en Parkwijk-Zuid rijdt via de Langerakbaan. De Langerakbaan en Hogeweidebaan sluiten aan op de Stadsbaan. Hierdoor is het knooppunt Hooggelegen bereikbaar en daarmee ook de Ring Utrecht. Via de Ring zijn alle wijken in Utrecht bereikbaar.
Het verkeer van en naar Hoge Weide en Parkwijk-Oost rijdt via de Laurierweg en Stadsbaan naar de Ring Utrecht.
Via de Vleutensebaan (gele Hogeweidebrug) is er een directe verbinding voor automobilisten, fietsers en het busvervoer naar de binnenstad. Hierdoor ontstaat er in de oostelijke wijken, zoals Hoge Weide en Parkwijk, minder sluipverkeer vanaf de A2 via de Stadsbaan. Zo wordt ook het oversteken van de Stadsbaan veiliger.
Als de gemeente in de toekomst de Stadsbaantunnel nogmaals afsluit, wordt er gezorgd voor duidelijkere omleidingsroutes. Dit was niet het geval bij de laatste afsluiting eind december.
De aansluiting op de kruising tussen de Laurierweg en Grauwaartsingel komt niet terug, omdat de gemeente verwacht dat er anders sluipverkeer ontstaat. Dit zorgt bij de toekomstige bewoners van de Grauwaartsingel voor erg veel (geluids)overlast. In de toekomst kruisen hier ook de busbaan en de hoofdfietsroutes. Hierdoor kunnen veel onveilige verkeerssituaties ontstaan.
Wanneer: 16 januari
Hoe laat: 17.00 – 20.00 uur
Waar: Sportcampus aan de Maartvlinder 11