Aantal treinen vanaf station Terwijde wordt minder

Foto: Wikimedia

Het aantal treinen vanaf station Terwijde wordt flink minder. De dienstregeling wordt door de NS aangepast, wat erop neerkomt dat er buiten de spits twee Sprinters in plaats van vier per uur rijden.

De NS houdt bij welke stations groeien en welke niet. Leidsche Rijn Terwijde is gebouwd in 2003 en in 2005 werd begonnen met een viaduct van vier sporen en een nieuw perron. De twee sporen en perron waren eind 2007 klaar. In 2010 werd het tweede deel in gebruik genomen en daarmee was de bouw van Utrecht Terwijde afgerond. Met de komst van een nieuwe spoorbrug in 2019 ontstond ook de belofte om van 4 naar 6 treinen per uur over te gaan.

In 2016 stapten in Utrecht Terwijde 3506 mensen op de trein. Volgens het NS jaarverslag van 2022 reizen iedere dag zo’n drieduizend reizigers via Utrecht Terwijde. Er kan wellicht gezegd worden dat de groei van het station stagneert en dat dat een reden is voor de NS om het treinverkeer terug te brengen, Dat strookt overigens niet met de belofte bij de komst van de nieuwe spoorbrug om 6 keer per uur een trein te laten rijden zodat de binnenstad voor Leidsche Rijn makkelijker te bereiken zou zijn.

De bus nemen is voor Terwijdenaars geen alternatief, want de belangrijkste buslijn, nummer 4, rijdt vanwege personeelstekorten ook nog maar twee keer per uur.

Cookieinstellingen