Utrechtse studenten ontwikkelen een ‘smart rollator’

Foto: Pixabay

“Mijn oom Niek zat in een verzorgingstehuis en had graag vaker een ommetje gemaakt. Maar het verplegend personeel had daar geen tijd voor”, aldus HU-docent Peter van Rooijen. Dit bracht hem op het idee om studenten van de opleiding HBO-ICT te vragen een ‘proof of concept’ voor een smart rollator te ontwikkelen.

De smart rollator is bedoeld voor ouderen die vergeetachtig zijn en niet meer zelfstandig naar buiten gaan, maar dit met de juiste – constante – aanwijzingen wel zouden kunnen. “Het gaat niet om lange wandelingen, maar om een blokje om. Of een vast wandelingetje langs een plek waar de cliënt graag komt”, zegt van Rooijen. Op een beeldscherm krijgt de cliënt aanwijzingen, zoals bij een TomTom. Als men gaat oversteken, geven signaleringslichten aan weerszijden van de rollator een sein aan automobilisten, zodat deze extra opletten. En als de cliënt afwijkt van de vooraf ingestelde route, of op de S.O.S.-knop drukt, krijgt het zorgpersoneel een berichtje.

Experimenteren

De studentengroep deed onderzoek naar de behoefte van cliënten en zorgpersoneel, ontwikkelde het idee verder door, maakte een animatie van het idee en een website waar zorgpersoneel de routes van cliënten kan instellen. Aan deze website kunnen in de toekomst extra ‘modules’ worden toegevoegd, aan de hand van de behoefte van zorgpersoneel en cliënten. Student Jeffrey van Es: “We wilden ook de smart rollator zelf maken, maar voor we daar aan toe waren, ging Nederland in lockdown. Ook de labs van Hogeschool Utrecht gingen dicht. Iedereen in onze projectgroep volgt binnen de opleiding HBO-ICT de richting Software Development. We zijn dus gewend om te programmeren, maar niet gewend om met hardware bezig te zijn – bijvoorbeeld met de sensors die we in de rollator wilden stoppen. Maar we hadden er wel ontzettend veel zin in om daarmee te experimenteren.”

Meerwaarde

Beweging is goed voor dementerende ouderen: het stimuleert de hersenen en zorgt voor meer fitheid, gezondheid en welbevinden – maar veel verzorgenden in verpleeghuizen hebben weinig tijd om regelmatig met dementerende bewoners op pad te gaan. Daarom geloven de studenten in de meerwaarde van hun project: “We zouden heel graag zien dat het uiteindelijke product wordt gebruikt – en dat het mensen helpt.” Daarom willen de studenten het komend half jaar de rollator alsnog ontwikkelen. In het derde jaar van de opleiding HBO-ICT zijn daar mogelijkheden voor: studenten volgen het vak ‘INNO’, waarbinnen ze innovaties voor en met de beroepspraktijk ontwikkelen.

Wedstrijd

In het tweede studiejaar doen studenten HBO-ICT een innovatieproject met bedrijven of organisaties. De opdrachtgever voor dit project was IT-bedrijf Sogeti, aan de hand van hun ProjectB challenge: een wedstrijd tussen groepen ICT-studenten die hun vaardigheden inzetten om het leven van mensen met een beperking te ondersteunen of de kwaliteit van hun leven te verbeteren. Jeffey van Es: “Eerder tijdens de opleiding werkten we ook aan projecten, maar dat is toch anders. Nu doe je het voor een opdrachtgever die niet aan de HU is verbonden. In een professionele setting ben je bewuster bezig met wat een opdrachtgever van jou mag verwachten. Daarnaast gaf het project een boost aan onze ICT-vaardigheden, omdat er binnen het project veel vrijheid was. Daardoor ga je creatiever aan het werk en moet je putten uit alles wat je de afgelopen tweeënhalf jaar hebt geleerd. En dan merk je dat we in die tijd behoorlijk veel geleerd hebben.”

Er is op dit moment nog geen samenwerking met een zorgcentrum, of met studenten van andere instituten of onderzoekers. Maar de studenten staan daar wel voor open.

Cookieinstellingen