Alle groepen van de Willibrordschool maakten poëzie

Foto: IvD

Alle 27 groepen van de Willibrordschool in Vleuten bogen zich de afgelopen tijd over poëzie. Een kunstvorm die niet vaak op school aan de orde komt.

Bijna 700 kinderen maakten poëzie, kregen het voorgelezen en kregen er les in. Dichters waren uitgenodigd om de kinderen les te geven in poëzie. Dat betekende dat er gepraat werd over gedichten: moeten ze rijmen? En waar dan, in het begin of aan het einde? En hoe zit het met het ritme van een gedicht? Elke groep had een eigen gedichtvorm gekozen waarmee ze aan de slag gingen onder begeleiding van de dichters. Dat ging van woorden uitknippen en daar zinnen van maken, tot ‘wat zou het bestek zeggen als het kon praten?’ Daar kwamen boeiende gesprekken uit.

Robottaal

De tien kleutergroepen hadden het thema robottaal: ze gingen filmpjes kijken, maakten robots en – het voordeel voor kleuters die nog niet kunnen schrijven – ze mochten zelf een taal verzinnen, in vorm en geluid. Heel vrijblijvend was het allemaal niet: er werd toegewerkt naar een uitgebreide en groot opgezette presentatie voor alle ouders. Inclusief catering.

Inspirerend

Op de avond van de presentatie gingen ouders en kinderen over de rode loper naar binnen en was er in elk lokaal een expositie te zien. Vier ingehuurde sneldichters maakten ter plekke gedichten. Daar hadden ze het maar druk mee! Alle reacties waren heel positief: kinderen waren trots – net als hun ouders – én ze hebben kennisgemaakt met poëzie. Ook de leerkrachten staken er wat van op: als er iemand anders in de klas opeens les komt geven is dat best inspirerend, aldus meester Ivar van groep 3.

Op de foto één van de sneldichters en drie leerlingen van groep 3.

 

Cookieinstellingen