Parkeer- en verkeersonderzoek Burgemeester Verderlaan

Foto: MB

In het gebied rondom de Burgemeester Verderlaan in Langerak zijn meerdere ontwikkelingen gepland. Daarom houdt de gemeente er een parkeer- en verkeersonderzoek.

De gemeente is bezig met herontwikkeling van Park Voorn 4-6 waar na de sloop van de kantoren woningen komen, en de eigenaar van kantoorpand Verderlaan 9 wil het kantoorpand verbouwen tot woningen. Kindercluster Voorn aan de Akkrumerraklaan wordt vervolgens gerenoveerd en uitgebreid.

Beter beeld

Dit was aanleiding voor de gemeente om de verkeer- en parkeersituatie in dit het gebied te onderzoeken. Met als doel een beter beeld te krijgen van de huidige situatie en meer inzicht in de mogelijke effecten van de geplande ontwikkelingen. Een deskundig, onafhankelijk bureau XTNT heeft dit onderzoek uitgevoerd.

Opzet verkeers- en parkeeronderzoek

Er is gekeken (’s ochtends, ’s middags en ’s avonds) naar de verkeerssituatie op de Burgemeester Verderlaan, Akkrumerraklaan, Galgenraklaan en Grietmansraklaan. Daarbij ging het over de inrichting van de wegen en hoe weggebruikers zich gedragen. De huidige parkeerdruk – de benutting van de parkeerplaatsen is gemeten (’s middags en ’s avonds) op de Burgemeester Verderlaan, Akkrumerraklaan, Galgenraklaan en Grietmansraklaan. Het effect van de herinrichting en uitbreiding op de verkeersdrukte en parkeerdruk op de Burgemeester Verderlaan is bepaald.

Wat komt er uit het onderzoek?

De grootste verkeersstroom is ’s ochtends als de scholen beginnen. De meeste auto’s die op de Burgemeester Verderlaan rijden slaan rechtsaf richting de scholen. Een klein deel rijdt rechtdoor richting de bedrijven of Zandweg of Rijksstraatweg. Er zijn tijdens het onderzoek een paar onduidelijke of onoverzichtelijke situaties gezien; hier zou de inrichting van de weg beter kunnen Daarnaast wordt ook het (parkeer)gedrag van automobilisten genoemd als verbeterpunt. Uit de uitkomsten van de parkeerdrukmeting blijkt dat er meestal voldoende parkeerplek is.

Hoeveelheid verkeer neemt toe

De verwachting is dat de hoeveelheid verkeer met ruim 5% toeneemt als de geplande ontwikkelingen zijn doorgevoerd. De parkeerbehoefte neemt volgens de berekeningen met 1% toe. De transformatie van Park Voorn vraagt niet om aanpassingen, de uitbreiding van de MFA wel. Het bureau XTNT adviseert om met name het gesprek met ouders en scholen aan te gaan over autogebruik en/of het aanpassen van schooltijden.

Wat gaat de gemeente nu doen?

Op basis van de aanbevelingen die XTNT heeft gedaan wil de gemeente een aantal verbeteringen doorvoeren. Dit zijn een aantal maatregelen om de verkeersveiligheid te verbeteren. Deze maatregelen worden de komende maanden verder uitgewerkt.
1. Kruising Langerakbaan – Burgemeester Verderlaan: verbeteren van de verkeersveiligheid door aanpassen belijningen en wegmarkeringen.
2. Parkeervakken op de Burgemeester Verderlaan: verbeteren van de zichtbaarheid door aanpassen wegmarkering.
3. Uitritten van de bedrijventerreinen: de voorrangssituatie verduidelijken door plaatsing van borden.
4. Kruising Akkrumerraklaan-Akkrumerraklaan (verlengde van kruising met Park Voorn): verbreden voetpad voor een beter overzicht voor voetgangers en het begeleiden van de voetgangers naar het schoolplein door markering in de weg.
5. Versmalling op de Burgemeester Verderlaan: verbeteren van de doorstroming en voorrangssituatie door het verplaatsen van de versmalling.
6. Plaatsen klappaal ter hoogte van de Galgenraklaan: afgrendelen van de stoep om parkeren te voorkomen. Daarnaast is het belangrijk dat het aantal verkeersbewegingen tijdens haal- en brengtijden omlaag gaat.
7. Mobiliteitsplan: de scholen werken aan een mobiliteitsplan waarin ook de differentiatie van de lestijden wordt onderzocht.

Na het doorvoeren van deze verbeteringen zal de gemeente de hoeveelheid verkeer en parkeerbehoefte in de gaten blijven houden en zo nodig nieuwe maatregelen treffen.

Cookieinstellingen