Bijeenkomst over betaald parkeren in Utrecht

Foto: Pixabay

Het invoeren van betaald parkeren in de hele gemeente lost geen problemen op, maar zorgt juist voor problemen. Dat zegt de VVD in de Utrechtse gemeenteraad. De partij wil voorkomen dat alle Utrechtse autobezitters een melkkoe van het stadsbestuur worden en heeft 70 vragen over het plan ingediend.

‘Als het aan de Utrechtse gemeenteraad ligt dan gaat Utrecht snel verder met de invoering van betaald parkeren in de hele stad. Dat blijkt uit het eerste debat over het onderwerp in een commissie van de raad,’ meldt de NOS. De coalitie van GroenLinks, D66, PvdA, ChristenUnie en Student&Starter werkt aan een plan om betaald parkeren in te voeren. Oppositiepartijen PVV, VVD, DENK en CDA zijn het felst in hun bezwaren tegen dit plan.

“Het invoeren van betaald parkeren op plekken als Vleuten, De Meern, Leidsche Rijn, Overvecht en andere woonwijken is nergens voor nodig. In deze wijken zijn nu nauwelijks parkeerproblemen”, zegt VVD-fractievoorzitter Marijn de Pagter. “Met dit plan los je geen problemen op, maar zorg je juist voor problemen voor onze inwoners en ondernemers.”

Gevolgen van betaald parkeren
De VVD wijst op de gevolgen van het invoeren van betaald parkeren. Voor inwoners betekent het forse extra maandelijkse kosten, terwijl zij de auto nodig hebben voor hun werk, gezin of mantelzorg. Utrechtse scholen in gebieden met betaald parkeren zien leraren vertrekken door de hoge parkeerkosten. Daarnaast blijkt uit onderzoek dat de omzet van winkelcentra 20-30% kan afnemen na het invoeren van betaald parkeren.

Draagvlak en inspraak
Volgens de huidige regels mag de gemeente betaald parkeren alleen invoeren als daar draagvlak voor is in een buurt. Een meerderheid van de bewoners moet dan vóór stemmen. Wethouder Lot van Hooijdonk van GroenLinks gaf onlangs echter aan dat het niet meer de vraag is óf er betaald parkeren in de hele stad komt, maar hoe, dit zou zo zijn omdat het plan is opgenomen in het coalitieakkoord. Maar oppositiepartijen wijzen de wethouder erop dat er nog een vorig besluit ligt waarin staat dat maar een deel van de stad betaald parkeren krijgt, en dat een coalitieakkoord nooit een echt raadsbesluit kan zijn. GroenLinks geeft toe dat de raad nog aan zet is op dit dossier. De gemeenteraad moet dus nog een besluit nemen over het invoeren van betaald parkeren in de hele gemeente. Voorafgaand aan dat besluit moeten inwoners kunnen meepraten en eventueel een referendum kunnen aanvragen.

In strijd met de wet en eigen regels?
In eerdere beleidsstukken schreef het stadsbestuur zelf op dat het invoeren van betaald parkeren in de hele gemeente niet mag van de landelijke wet. Nu gaat het stadsbestuur het toch doen, terwijl de wet niet is gewijzigd. De VVD wijst ook op het Mobiliteitsplan en de Parkeervisie die de gemeenteraad in 2021 heeft vastgesteld. Daarin staat dat er in veel woonwijken voldoende ruimte is en het uitgangspunt daarom is dat er niet betaald hoeft te worden voor parkeren. De gemeente kan daar niet zomaar van afwijken.

Bijeenkomst
De VVD-fractie organiseert op maandagavond 6 maart een bijeenkomst over het invoeren van betaald parkeren in de hele gemeente. Tijdens de bijeenkomst wil de fractie jouw ideeën en zorgen over deze plannen ophalen. De bijeenkomst is in Leidsche Rijn en begint om 20:00 uur. Naast fractievoorzitter Marijn de Pagter sluit ook Tweede Kamerlid Daniel Koerhuis hierbij aan. Meld je aan via deze link.

 

Voor de zomer komt wethouder Lot van Hooijdonk met een concreet plan. Dan zullen opnieuw alle partijen hun zegje willen doen. De verwachting is dat de invoering van betaald parkeren gefaseerd wordt ingevoerd. Veel gebieden zijn dan op korte termijn aan de beurt, zoals Kanaleneiland en Leidsche Rijn Centrum. Maar het zou nog wel eens een jaar of tien kunnen duren voordat in elke uithoek van de stad een parkeerautomaat staat.

Cookieinstellingen