Een interview met Ewald Visser: 10 jaar Maximus Brouwerij in het hart van Leidsche Rijn

Foto: RDN

Ewald Visser en Arend-Jan van Dieën waren werkzaam bij Kafé België toen het idee opgegooid werd om samen met brouwer Marcel een brouwerij te beginnen. Dat was in 2009, toen er bij de Pratumplaats nog een ambachtenplein in de planning stond, met koetswerkplaats, smederij, brouwerij. Het ambachtenplein is door de toenmalige financiële crisis niet van de grond gekomen. De brouwerij met een proeflokaal kwam er in 2012 wel.

De behoefte aan horeca in Leidsche Rijn was in die jaren enorm groot. Visser: ‘We waren bij wijze van spreken nog de dozen aan het versjouwen, toen de eerste klanten al kwamen kijken.’
De zaken gingen goed voor Maximus Brouwerij, want binnen een paar jaar verkochten ze bier aan de Nederlandse horeca en exporteerden het naar meerdere landen.

1000 brouwerijen

‘De bierwereld is in de tussentijd wel veranderd,’ zegt Visser, ‘Toen we startten waren er zo’n 90 brouwerijen in Nederland, nu zijn dat er meer dan duizend.’ Deze ontwikkeling zorgde er onder andere voor dat de brouwerij zich ging beraden hoe ze zich wilde ontwikkelen. Waar het in het begin de ambitie was om te groeien, werd deze bijgesteld naar ‘de leukste brouwerij van Utrecht en de huiskamer van Leidsche Rijn’ worden. De menselijke maat houden paste beter bij de filosofie van de brouwerij. Visser: ‘Naast het commerciële stuk, vind ik het persoonlijke belangrijk, mensen om me heen hebben die met passie werken. We hebben 30 man in dienst en een aantal leerwerktrajecten. Ik bied de medewerkers graag een plek waar ze zichzelf kunnen zijn met hun goede en misschien minder goede kanten.’

Circus Maximus

Een aantal jaar ging Maximus Brouwerij een samenwerking met Bier&Co en Bavaria voor de distributie en de verkoop. Maar sinds 2020 houdt Visser als algemeen directeur eigen autonomie hoog in het vaandel. Die beslissing viel samen met de eerste lockdown, wat zich als een ideaal moment ontpopte om de strategie onder de loep te nemen. Wat is de kern van ons bedrijf, wat willen we maken? Uit deze vragen kwam Circus Maximus voort.
Visser: ‘Op fles hebben we de meer standaard bieren, zoals blond en IPA, maar de bonte blikjeslijn van Circus Maximus is voor de exotische bieren. Daar kunnen we mee experimenteren om mensen lekker uit hun comfortzone te halen. Je moet bedenken dat toen we startten klanten nog naar een pils vroegen. Die hadden we niet, dus bood ik hen een Pandora aan met de verzekering dat als ze hem niet lekker vonden, ze hun geld terugkregen. Ik heb nooit een Pandora teruggekregen.’
In de Circus Maximuslijn komt er maandelijks een special uit, op basis van kersen, of hout, of Bret, en met de iconische bierpersonages zoals de Fruity Phoenix en de Monkey Python.

Concurrentie?

Naast Maximus zijn er nu drie andere brouwerijen in Leidsche Rijn. Visser vreest de concurrentie niet: ‘Er zijn 100.000 inwoners in Leidsche Rijn, klanten staan open voor nieuwe smaken en er is hier zeker markt voor meer dan één brouwerij.’
Voor de toekomst zijn er uitbreidingsplannen op locatie: een groter en gemoedelijk Proeflokaal en een ruimere brouwerij. En een vast terras aan de westkant. Qua activiteiten gaat Visser zich beraden: ‘Joyce en Erna stoppen helaas met hun pub quiz. Wij gaan op zoek naar een nieuwe opzet. In ieder geval zullen er als vanouds de festivals zijn.’

Cookieinstellingen