17-jarige Jongen aangehouden voor phishing WoningNet

Foto: LRN

Een 17-jarige jongen uit Amsterdam is aangehouden op phishing. De verdachte deed zich onder andere voor als WoningNet en heeft zo in de afgelopen maanden vermoedelijk tientallen slachtoffers in heel Nederland opgelicht voor tot dusver bekend 20.000 euro.

Slachtoffers werden in de val gelokt door een bericht dat niet afkomstig was van woningcorporatie WoningNet. De verdachte lokte hen  naar een valse site en kon hij via een phishing-link veel geld stelen. Met behulp van valse sms’jes en e-mails werden slachtoffers onder druk gezet en werd er op hun gevoel ingespeeld.

Uit onderzoek van de ING kwamen 42 fraudegevallen naar voren met een totale bruto schade van € 19.262,34 euro en € 13.237,36 euro aan pogingen welke tijdig zijn geblokkeerd. Deze fraudegevallen waren allen herleidbaar naar een woning in Amsterdam. Uit navraag bij andere banken bleken nog ruim 100 andere fraudegevallen te linken aan deze woning. Door onderzoek van onder andere het cybercrimeteam Midden-Nederland bleek dat er daar zeker tientallen phishing-websites werden onderhouden.

De politie arresteerde de 17-jarige jongen in zijn woning. Hij was tijdens de inval actief waardoor hij op heterdaad is betrapt.

Wat kun je doen om phishing van uw gegevens te voorkomen?

  • Controleer altijd de url van een website, het mailadres en de aanhef die gebuikt wordt.
  • Reageer nooit op e-mails of appjes met verzoeken om persoonlijke inlogcodes of pincode. Banken, creditcardmaatschappijen en bijvoorbeeld webshops vragen hier nooit om. Ontvang je zo’n e-mail? Verwijder deze dan meteen. Klik in geen geval op een link die in de e-mail staat.
  • Krijg je betaalverzoeken van onbekenden, klik deze dan niet aan.
  • Stuur jouw bankpas niet op. Je bank zal hier nooit om vragen. Als je een nieuwe pas krijgt, vraagt de bank altijd om jouw oude pas door te knippen en weg te gooien.
  • Stuur ook nooit een kopie van jouw identiteitsbewijs op. Criminelen kunnen jouw BSN-nummer gebruiken om een bankpas aan te vragen.
  • Rijbewijs gehaald? Zet hiervan liever geen foto op social media. De zichtbare persoonsgegevens op de foto van het rijbewijs kunnen worden misbruikt.
  • Geef nooit zomaar persoonlijke gegevens over de telefoon.
  • Wil je een betaalverzoek doen, log dan in op uw eigen bankapp of de website van uw bank en doe daar de betaling. Geef ook aan bij de koper dat je op deze manier betaalt. Vaak zal de fraudeur dan al afhaken en geen verdere actie ondernemen.
    Vertrouw je een link niet helemaal, check hem via de website checkjelinkje.nl.
  • Zorg dat wachtwoorden veilig zijn en verander ze regelmatig. Wees er zeker van dat jouw computer de laatste software- en beveiligingsupdates heeft gehad.

Heb je een bijlage geopend en je vertrouwt het achteraf niet? Laat jouw computer, tablet of smartphone controleren op schadelijke software. Daarna kun je het beste jouw wachtwoorden wijzigen. Wacht met internetbankieren tot je zeker weet dat jouw computer weer schoon is. Neem voor de zekerheid contact op met de bank en leg de situatie voor.
Heb je op een link naar een (nep) betaalomgeving geklikt en daar jouw inloggegevens ingevuld? Neem dan zo snel mogelijk contact op met jouw bank!
Heb je alleen op de link geklikt, maar daar geen rekeninggegevens ingevuld omdat je het toch niet vertrouwde? Dan is er in principe niets aan de hand. Maar blijf alert. Je kunt van phishing alleen aangifte doen op een politiebureau. Bel 0900 8844 (lokaal tarief) voor een afspraak.

Reacties