Een van de nieuwe stadscentra in Utrecht: Papendorp

Foto: Gemeente Utrecht

Papendorp Noord is onderdeel van één van die vier nieuwe stadscentra die gemeente Utrecht de komende jaren wil gaan ontwikkelen. Dat is vastgelegd in de Ruimtelijke Strategie Utrecht 2040 ‘Utrecht Dichtbij: de tien-minutenstad’, die vandaag is vastgesteld. In totaal worden in Papendorp ongeveer 3.500 woningen en een Mobiliteitshub XL met minimaal 2.000 parkeerplaatsen gebouwd. Ook komt er rond de 75.000 m² aan kantoren bij en veel ruimte voor kleinschalige bedrijvigheid. Voor Papendorp worden twee plannen gemaakt: Papendorp Noord en Groenewoud. Het college van burgemeester en wethouders heeft het Stedenbouwkundig Programma van Eisen voor Papendorp Noord vrijgegeven voor inspraak. Utrechters en andere belanghebbenden kunnen van 16 juli tot en met 16 september laten weten wat zij van de plannen vinden.

Ruim en gevarieerd woningaanbod
Na het vertrek van de Asfaltcentrale uit Papendorp, komt er ruimte vrij voor de bouw van woningen en meer werklocaties. Papendorp Noord bestaat uit vier delen: Groenewoud Noord, Taats Noord, Taatsenplein en de Mobiliteitshub XL. In deze nieuwe buurten komt een gevarieerd aanbod voor sociale huurwoningen, middeldure- en duurdere huur- en koopwoningen. Winkels, horeca en andere voorzieningen komen rond de Mobiliteitshub XL en het Taatsenplein.
Wethouder Klaas Verschuure (Ruimtelijke Ontwikkeling en Leidsche Rijn): “Papendorp is nu al een gebied met veel kantoren en bedrijvigheid en dat zal in de toekomst zo blijven. Deze ontwikkeling is goed voor zo’n 5.000 extra banen.´ Papendorp Noord is onderdeel van één van die vier nieuwe stadscentra die gemeente Utrecht de komende jaren wil gaan ontwikkelen. Dat is vastgelegd in de Ruimtelijke Strategie Utrecht 2040 ‘Utrecht Dichtbij: de tien-minutenstad’, die vandaag is vastgesteld.

Mobiliteitshub XL

De ontwikkeling van Papendorp Noord begint met de aanleg van Mobiliteitshub XL. Straks kunnen buurtbewoners en bewoners van onder meer de autovrije wijken Beurskwartier en Merwedekanaalzone daar hun auto parkeren en gebruikmaken van deelfietsen en -auto’s en andere mobiliteitsdiensten. De Mobiliteitshub XL wordt een echte eyecatcher, een aantrekkelijk gebouw op een prettige plek met veel faciliteiten zoals openbaar groen, winkels en bushaltes voor de deur. Buslijnen met een korte, snelle route naar het centrum en een nieuwe snelle fietsroute zorgen voor gemakkelijke verbindingen met andere delen van de stad. In de toekomst komt daar misschien nog een tramlijn bij.

Altijd uitzicht op openbaar groen

Tussen de woonblokken en langs de randen van de wijk komt veel openbaar groen. Grote binnentuinen die in elkaar overlopen, en groene wandelpaden langs water tussen de woonblokken, vier parken aan de (noord-)randen van Papendorp. Waar mogelijk krijgen gebouwen groene daken en gevels en zijn taluds groen van de vele kruiden en grassen.

Groenewoud

Binnenkort verschijnt ook het Stedenbouwkundig Plan van Groenewoud. In deze buurt, die grenst aan Papendorp Noord, worden nog ongeveer 1.500 woningen gebouwd. Een gezondheidscentrum, een basisschool en een kinderopvang en horecagelegenheid op het nabijgelegen Hallenplein maken deze buurt compleet.

Reacties