Acculader elektrische fiets vat vlam bij woning in Veldhuizen

Foto: Pixabay

Het gebeurt zelden, maar vannacht was het raak bij een woning aan de Gulperberg in Veldhuizen in De Meern: de acculader van de elektrische fiets vatte vlam. Een persoon moest na rookinademing naar het ziekenhuis.

Ja, het kan echt gebeuren. Maar met bijna 3 miljoen e-bikes in Nederland blijft het gelukkig bij enkele incidenten per jaar. Als het echter mis gaat, kunnen er heel gevaarlijke situaties ontstaan. De bewoners van het huis aan de Gulperberg werden rond 00.30 uur opgeschrikt door het brandalarm. Beneden bleek de acculader van een elektrische fiets in brand te staan. De bewoners konden hun woning snel verlaten en hebben de brandweer gealarmeerd. Die had de brand snel onder controle. Een bewoner is ter controle naar het ziekenhuis gegaan en de woning is beschadigd.

Accu beschadigd

Hoe kan zoiets nou gebeuren? En moeten we nu opeens bang zijn voor onze elektrische fiets? De veel gebruikte lithium-ion accu’s, die in vrijwel alle e-bikes zitten, zijn zo populair omdat ze veel energie kunnen opslaan en een lange levensduur hebben. Maar aan die hoge concentratie energie in lithium-ion accu’s kleeft dus ook een risico. Als de accu is beschadigd of verkeerd wordt gebruikt, kan deze oververhitten, ontbranden en zelfs ontploffen.

Geen landelijke cijfers

Een rampscenario met fikse brand komt gelukkig zelden voor. In verhouding tot het aantal lithium accu’s dat we in huis hebben, denk aan laptops, telefoons en boormachines, is het aantal brandgevallen minimaal. Ook partijen uit de e-bike branche bevestigen het beeld dat het slechts incidenteel voorkomt. Exacte, landelijke cijfers worden niet bijgehouden.

Wat kun je doen?

  1. Lees de gebruiksaanwijzing van de fabrikant.
  2. Gebruik alleen de oplader die bij de e-bike geleverd is.
  3. Zet de fiets (of accu) tijdens het opladen op een stabiele, ‘onbrandbare’ plek. Liever buiten dan in je schuur, liever in je schuur dan in je slaapkamer. En als het kan in de buurt van een rookmelder.
  4. Laad de accu bij voorkeur overdag op en niet in de volle zon.
  5. Zorg dat de oplader zijn warmte kwijt kan.
  6. Haal de stekker uit het stopcontact als de fietsaccu vol is.
  7. Is je accu gevallen, beschadigd of vervormd? Neem geen risico: leg ‘m buiten neer en lever ‘m zo snel mogelijk in.

Niet zelf blussen

Als je fietsaccu lekt, extreem heet is, sterk ruikt of rook of vonken produceert is het mis. Vaak gebeurt dit tijdens het opladen. Ga niet zelf met water blussen, dit werkt averechts. De vrijkomende gassen reageren heftig op water, wat zelfs voor ontploffingen kan zorgen. De brandweer heeft speciale technieken om accu’s te blussen.

Controleer de lader

Ook laders brengen risico’s met zich mee. Deze kunnen defect of oververhit raken. Controleer daarom je laadkabel geregeld op zichtbare schade. Is er iets niet in orde? Laat dat dan direct herstellen of vervangen. Nog een belangrijke tip: label je lader. Want het merk van de fiets – laat staan model – staat er zelden of nooit op vermeld. Verkeerde lader in een accu stoppen kan namelijk gevaarlijk zijn.

Tweedehands e-bike accu

Koop je een gebruikte e-bike, controleer dan de accu goed op valschade. Zie je butsen of deuken? Neem geen risico en koop een nieuwe accu. Het is ook mogelijk dat de accu in het verleden waterschade heeft opgelopen. Dat is aan de buitenkant niet te zien. Je kunt de accu van je e-bike in veel fietsspeciaalzaken laten doormeten en testen op functionaliteit en capaciteit.

(bron: ANWB)

Reacties