Wij in Utrecht hamsterden vooral toiletpapier in 2020

Foto: wikipedia

Het afgelopen coronajaar heeft opvallende verschuivingen teweeggebracht in de boodschappen die we online bestelden. De behoefte aan luxe vlees en vis groeide zeer sterk en Nederlanders kochten veel meer koffiecups. Ook kreeg de verkoop van schoonmaakproducten een enorme impuls. In de stad Utrecht werd veel toiletpapier gehamsterd.

Dat blijkt uit de jaarlijkse analyse van online supermarkt Picnic. De stad Utrecht neemt het zekere voor het onzekere en bestelt nog steeds in grote getalen toiletpapier: 4-laags van huismerk G’woon om precies te zijn. Blauwe bessen en paksoi zijn eveneens populair in onze stad. Picnic is sinds kort actief in Hilversum, Huizen, Naarden, Bussum, Laren, Blaricum en Eemnes. De nieuwe Picnic-klanten in die plaatsen bestelden de laatste tijd opvallend veel gezonde producten. Bio+ halfvolle melk staat hoog op het boodschappenlijstje, net als San Pellegrino koolzuurhoudend mineraalwater en traditionele olijfolie.

Véél paracetamol

Ook in Amersfoort houden ze van water: Spa Intense bruisend is er uitermate populair. Misschien om een pilletje mee weg te spoelen, want de paracetamol 500 mg doet er in de getallen niet voor onder. In Ede-Veenendaal gaan eierkoeken naar veel huishoudens, net als citroenen en ontbijtspek. In Zeist lijkt melkeiwit op een zijspoor te zijn beland: halfvolle melk lactofree staat er hoog op het boodschappenlijstje, tussen knoflook en fijne mini krieltjes in.

Broccoli

Ware fruitliefhebbers zijn te vinden in Haarlem. Pitloze witte druiven en Hollandse aardbeien staan daar respectievelijk op 1 en 2. Buurman Hoofddorp lijkt ook veel herbivoren te huisvesten, broccoli is daar relatief gezien het meest in trek. Ook Alkmaar gaat voor groente en fruit, met witlof en de eetrijpe mango. Volendam houdt het traditioneel en bestelt veel 3 ster Beter Leven huismerk eitjes en halfvolle boerenyoghurt. Zaandam profileert zich bijna als studentenstad: noedels kip en rijstwafels prijken bovenaan het Zaanse boodschappenlijstje.

Hipstervoeding

Amsterdammers hebben zich wederom laten gelden als liefhebbers van hipstervoeding. Bij eerdere analyses kwam Amsterdam al als avocadohoofdstad uit de bus, dit jaar wordt 020 gekroond tot haverdrankhoofdstad. Haverdrank barista is populair als melk voor de vele koffie die we thuis dronken. Verder waren de bio fairtrade bananen in trek, net als hoemoes naturel. In Almere hebben ze een ander middel om zichzelf scherp te houden: energydrink.

 

Reacties