Houden reizigers wel genoeg afstand? Op perron 5 in Utrecht CS wordt het gemeten

Foto: L. vd Kamp

Op het treinstation Utrecht Centraal scant een netwerk van sensoren of treinreizigers zich aan de anderhalve meter afstand houden. Die sensoren hangen er al een aantal jaar, maar normaal gesproken meten ze alleen de drukte en hoe mensen zich bewegen door het treinstation. Op spoor 3, op perron 5, kunnen ze nu ook meten of reizigers de afstandsregel naleven.

De sensoren leggen personen vast. “Dat gebeurt anoniem”, benadrukt Cas Pouw van de Technische Universiteit Eindhoven in het NOS Radio 1 Journaal. “We zien niet wie die mensen zijn.” De personen worden vastgelegd als rode stipjes. Het gaat dus echt om het monitoren van reizigers en niet of mensen bijvoorbeeld een mondkapje dragen. “We zijn vooral geïnteresseerd in de loopstromen, hoe mensen zich verplaatsen op een station. Bij grote drukte is het moeilijker om afstand te houden. Maar de vraag is welke ‘drukte’ maakt het moeilijker om afstand te bewaren.”

Drukke plekken aanpakken

Voor ProRail zijn die gegevens interessant. De informatie kan de spoorwegbeheerder gebruiken om de drukke plekken aan te pakken en het ontwerp van de perrons te verbeteren. Inmiddels zijn er stickers op de grond geplakt, bankjes weggehaald en trappen afgezet waar veel mensen langslopen vertelt Frank van Schadewijk, data-analist bij ProRail. Bovendien kunnen de sensoren na een ingreep meten of de maatregel het gewenste effect heeft. Van Schadewijk: “Op perron 5 zetten we ook crowdcontrol-medewerkers in, zodat we reizigers goed kunnen spreiden over het perron en ze niet samenklonteren.”

Koppels en gezinnen

Voor het doen van deze nieuwe metingen was er wel een probleem: het systeem dat afgelopen jaren werd gebruikt zag niet het verschil tussen koppels en gezinsleden die dicht bij elkaar mogen staan en anderen die afstand moeten houden. Daarom is een nieuw algoritme ontwikkeld om groepen die met elkaar reizen te herkennen. Pouw: “We hebben daarvoor gekeken naar mensen die tegelijkertijd het perron betreden, daarna samen een wachtpositie opzoeken en vervolgens op dezelfde plek de trein in gaan. Die mensen hebben we uit de data kunnen filteren.”

(bron: NOS)

Cookieinstellingen