“Het gebeurt zó vaak dat lift op station Terwijde kapot is!”

Foto: TN

Taco Nijhoff en Andrea Naphegyi wonen allebei in Het Zand in Leidsche Rijn en zitten allebei in een rolstoel. Zij kunnen prima zelfstandig reizen, maar zijn wél afhankelijk van goed werkende liften. En daar schort het nogal eens aan op station Utrecht Terwijde.

Deze week was het wéér raak, vertelt Andrea. “Ik moest naar een afspraak in het ziekenhuis in Rotterdam en was ruim op tijd op station Terwijde. Maar de lift die naar het perron gaat weigerde dienst. Het was niet zo dat ik naar een feestje ging of zo, dit was een heel belangrijke afspraak. En het gebeurt zo vaak dat de lift daar kapot is.” Andrea baalde behoorlijk, maar kon uiteindelijk naar Utrecht Centraal reizen en daar op de intercity naar Rotterdam. Dat zijn reizen die je van te voren moet aanvragen als rolstoelgebruiker, want er is assistentie nodig om in de trein te komen. Taco: “Dat moet je dus een uur van te voren aanvragen. Dus als je opeens moet omreizen omdat een lift het niet doet, zou je eigenlijk een uur moeten wachten op het Centraal Station totdat iemand genegen is je te helpen. Belachelijk!” Andrea vult hem aan: “De regels lijken belangrijker dan de mensen.”

Met de trap

Taco is ook degene die onlangs in Utrecht Terwijde met zijn rolstoel de trap af werd geholpen. Andrea: “Taco stuurde mij een berichtje dat hij op station Terwijde was. Ik wist dat de lift het niet deed de laatste keer dat ik daar was, dus ik vroeg aan vrienden die bij mij op bezoek waren of ze snel even naar het station konden gaan om Taco te helpen. Zo kon hij toch naar beneden.” Taco zegt over deze actie dat niet iedereen in een rolstoel dit zomaar kan; je moet wel goed in balans zijn en weten wat je kunt met je stoel.
(tekst gaat door onder foto)

Afschuiven

Het tweetal baalt behoorlijk van de telkens haperende liften. Én van de hulpdiensten die het laten afweten op zulke momenten. Andrea: “NS en ProRail lijken het op elkaar af te schuiven en als je het noodnummer belt dat in de lift hangt gebeurt er verder ook niks. Officieel moeten ze ervoor zorgen dat zo’n lift vier uur na de eerste melding wordt gerepareerd maar dat gebeurt niet.” Terwijl dat volgens Taco toch niet zo ingewikkeld zou moeten zijn: “Door heel Nederland zie je op stations dezelfde liften. Dan zou je toch zeggen dat er genoeg ervaring is met reparatie ervan en dat er genoeg onderdelen beschikbaar zijn?”

Hellingbaan

Het zou helpen als er op elk perron twee liften zouden zijn. “Net als bij de metrostations in Amsterdam”, aldus Taco. “Of een hellingbaan, maar dat is dan wel een steile, lange baan omdat de perrons van station Terwijde op twintig meter hoogte liggen. Maar dan is er in elk geval de mogelijkheid om naar beneden te komen of op het perron.” De gemeenteraad gaat aanstaande donderdag mondelinge vragen stellen om dit onderwerp op de kaart te zetten. Andrea: “Dat is ook het enige dat de gemeente kan doen: druk uitoefenen bij de NS en ProRail. Maar het is wel belangrijk, want door de kapotte liften zijn wij onze bewegingsvrijheid kwijt, en dat is in strijd met het VN-verdrag voor mensen met een beperking.”

 

 

Reacties