Verbrande vingers en geen lunchpauze voor kapster Alexandra

Foto: Simon Ruisch

De telefoon staat al weken roodgloeiend bij de meeste kappers in Nederland. Sinds 11 mei zijn zij weer open, mits zij zich aan veiligheidsregels houden. Dit is best een uitdaging, zo ook voor kapster Alexandra Batallas.

Door Simon Ruisch, student aan de School voor Journalistiek

Twee jaar geleden opende zij haar kapsalon en schoonheidssalon ‘Los Colorados’ aan de Langerakbaan in Utrecht. Dat zij ooit deze maatregelen zou moeten nemen, had Alexandra nooit verwacht. “Ik heb voor mezelf besloten dat ik mijn cliënten met handschoenen wil knippen, maar ik vind dat helemaal niet handig. Als ik iemand moet föhnen verbrand ik bijna mijn vingers.”

Strepen op de vloer

Alexandra laat zien dat in de salon veel maatregelen zijn getroffen om ervoor te zorgen dat alles zo veel mogelijk in veilige banen verloopt. Bij binnenkomst moeten handen uiteraard worden gewassen met desinfecterende gel, waarna de cliënt op zijn of haar beurt wacht in een speciaal daarvoor bestemde stoel. De tafel die Alexandra gebruikt bij haar schoonheidsbehandelingen is afgeschermd met een klein kamerscherm en overal op de vloer zijn strepen te zien. Strepen die ervoor zorgen dat Alexandra zo veel mogelijk gepaste afstand van haar cliënten houdt. Maar bij een knipbeurt is die afstand onvermijdelijk. Toch heeft Alexandra hier een oplossing voor gevonden. Lachend demonstreert ze haar nieuwste aanwinst: een plastic lasmasker. “Bij het knippen gebruik ik deze kap en dan is mijn gezicht eigenlijk helemaal ingepakt. Het ziet er een beetje gek uit, maar het moet.”

Volgeboekt

Alexandra klikt op de knop van haar espressomachine, terwijl ze vertelt dat ze tot de eerste week van juni helemaal volgeboekt zit. Toch kunnen alle inkomsten niet op tegen het verlies dat de afgelopen twee maanden is opgelopen. Een cliënt vertelde Alexandra dat ze haar prijzen omhoog moet gooien, maar daar peinst Alexandra niet over. “Als jij iets meer wil schenken, dankjewel. Maar ik ga niet mijn prijzen omhoog gooien.”

Liever een paar schoenen minder

Normaal gesproken werkt Alexandra samen met een stagiaire. Hierdoor kunnen per dag twee keer zoveel klanten worden geholpen. Maar dat zit er nu even niet in. “Ik weet eigenlijk niet hoeveel mensen ik mag ontvangen met de grootte van mijn kapsalon. Maar voor de veiligheid van mijzelf en voor die van mijn klanten wil ik maar één klant tegelijk. We moeten samen tegen corona vechten.” Kleine salons die ervoor kiezen wel meerdere klanten tegelijk te knippen, vindt Alexandra onbegrijpelijk. “Houd van mensen en doe hen dit niet aan. Misschien hebben die kappers wel schulden, dat kan ik natuurlijk niet zien. Ik zelf zou liever een broodje minder eten of een paar schoenen minder hebben in plaats van op die manier met mensenlevens te spelen.”

Herstelwerkzaamheden

Twee maanden zonder naar de kapper te gaan bleek voor sommige mensen toch nog een behoorlijke uitdaging. Veel mensen begonnen hun eigen haar te knippen. Volgens MediaMarkt vlogen de tondeuses en haartrimmers zelfs de schappen uit. Alexandra heeft dan ook al flink wat herstelwerkzaamheden moeten uitvoeren. “Ik heb meerdere klanten gehad die aangaven: ik heb het zelf gedaan. Vanochtend had ik een mevrouw waarbij ik dacht, ik ga mijn best doen maar ik weet niet zeker of ik dit nog kan redden. Dat is uiteindelijk toch gelukt!”

Reacties