Bij Rare Jongens zijn ze er klaar voor

Foto: Rare Jongens

Vanaf 1 juni mogen restaurants en terrassen weer open. Gasten mogen met maximaal vier personen bij elkaar aan tafel zitten, op voldoende afstand van de andere gasten. Ook moeten ze bij binnenkomst hun handen wassen. Bij Rare Jongens, het restaurant naast Castellum Hoge Woerd, hebben ze er zin in.

“Wij popelen om weer open te kunnen”, zegt René Spoolder, een van de twee eigenaren van Rare Jongens. “Wij volgen uiteraard de richtlijnen van Koninklijke Horeca Nederland en houden rekening met voldoende afstand tussen onze gasten.” De eigenaren hebben hun terras al bestudeerd en geconcludeerd dat er plek is voor vier grote en zeven kleine tafels. “Wij kunnen een stuk van ons privéterras erbij betrekken; dan zouden gasten min of meer in onze tuin zitten maar dat vinden wij niet erg. Daar zijn we nog niet helemaal uit. We hebben nog even tot 1 juni.”

Gemist

René vertelt dat hij de afgelopen weken vooral het contact met zijn gasten heeft gemist. “Wij zijn dit restaurant begonnen om mensen samen te brengen, om gezelligheid te creëren. Ik mis die sociale cohesie. Dat heeft mij wel een beetje verdriet gedaan ja. Maar ik moet niet zeuren, want er zijn collega’s die veel harder zijn getroffen dan wij. Dit pand is van ons, wij betalen geen huur zoals sommige andere restauranthouders wel. Die hebben het zwaar hoor! Financieel kunnen wij dit gelukkig dragen omdat we de afgelopen jaren een buffertje hebben opgebouwd. Desalniettemin wil ik liever nog vandaag dan morgen de deuren open gooien!”

Toilet

René en Rob Rijkse, de andere ‘rare jongen’, denken tot 1 juni nog hard na over hoe het in de praktijk zal gaan, als hun restaurant weer open is. “Voldoende afstand moet kunnen lukken, maar hoe gaan we dat doen met het toilet? Misschien moeten we vragen of mensen zelf de toiletbril willen afnemen ofzo, ik weet het niet. Het is immers ook niet fris als het bediendend personeel dat moet doen elke keer als iemand naar het toilet is geweest. Of we zoeken zo’n ouderwetse toiletjuffrouw!” lacht René.

Biertjes

Binnen is intussen flink geklust. De boel is geschilderd, de logo’s van de eigen biertjes zijn uitvergroot op de muur aangebracht. Dat bier is de afgelopen weken ook verkocht aan de vaste gasten en aan nieuwe klanten. René: “Die omzet is niet te vergelijken met wat we met het restaurant omzetten. Maar het was een fijn extraatje én we hielden zo contact met onze gasten.”

 
Cookieinstellingen