Maximus Brouwerij barst van de ideeën voor alternatieve omzet

Foto: Maximus

Het proeflokaal van Maximus Brouwerij in Leidsche Rijn is uiteraard gesloten, maar directeur Ewald Visser barst van de plannen om toch omzet te genereren met zijn brouwerij. Online bedrijfsborrels bijvoorbeeld. Mét optredens van singersongwriters en dichters.

“Het zijn bijzonder tijden”, zegt Ewald. “Het proeflokaal is gesloten en ook onze productie voor de horeca is stilgelegd. We richten ons nu op de winkels en op online acties om toch omzet te maken. Zo geven wij bijvoorbeeld een nieuwe invulling aan bedrijfsborrels. Die hoosten we via Zoom, dat is een platform waar meerdere mensen tegelijk op kunnen inloggen en waar iedereen elkaar ziet. De fietskoerier kan overal pakketjes voor de bedrijfsborrel langs brengen en een muzikant en een dichter verzorgen dan optredens tijdens diezelfde borrel. Zo krijg je als team toch een leuk contact in deze tijd, en hebben de dichter en muzikant wat extra inkomsten”, vertelt Ewald.

Teambuilding vanuit huis

Maar zijn plannen gaan ook verder dan dat: hij is ook bezig met een spel dat de teambuilding kan bevorderen, ook al werkt iedereen vanuit huis. “Dat spel is natuurlijk gebaseerd op een brouwerij, dat spreekt voor zich. De ingrediënten zijn water, hop, gist en mout; die zijn gekoppeld aan karaktereigenschappen. Het spel bestaat uit kleine opdrachten die de deelnemers moeten doen. Een soort teambuilding vanachter je laptop.” Uiteraard vindt Ewald het vervelend dat zijn proeflokaal dicht is, maar door op een andere manier naar zijn bedrijfsvoering te kijken ziet hij hierdoor ook kansen. “We moeten iets, en we worden gedwongen om te ontdekken welke mogelijkheden we nog meer hebben als brouwerij. Dat is een uitdaging.”

Afstand tot de arbeidsmarkt

Bij Maximus Brouwerij werken ook mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt en vooral voor deze medewerkers vindt Ewald het heel vervelend dat ze niet naar hun werk kunnen. “Ik wil hier zo weinig mogelijk mensen rond hebben lopen op dit moment, die verantwoordelijkheid neem ik zeer serieus. Voor veel medewerkers is de regelmaat die ze hier vinden heel belangrijk en die is nu weg. Dat vind ik wel zorgelijk.” De brouwerijdirecteur vindt het overigens hartverwarmend dat hij zoveel reacties van de mensen uit Leidsche Rijn krijgt: “Veel mensen bestellen online of komen op dinsdag- of vrijdagmiddag langs in de winkel om onze producten te kopen die ze van te voren kunnen bestellen. De gunning is erg groot, dat doet me goed.”

 

 

Cookieinstellingen