Afgelopen vrijdag deed een artikel over de mogelijke stijging van de energienota door een toename van het aantal elektrische auto’s en warmtepompen stof opwaaien. Het opladen zou zoveel van het energienet vergen, dat forse investeringen nodig zouden zijn waaraan iedereen meebetaalt via de stroomrekening.
(eerder verschenen op NU.nl)
Het verleidde oud-minister Ronald Plasterk tot de uitspraak dat “als de informatie klopt” Tesla-bestuurders “enorme asocialen” zijn. Gelukkig voor Plasterk lijkt de situatie inderdaad wat genuanceerder in elkaar te zitten. “Energienota hoger door warmtepomp en laadpaal”, kopte het AD op vrijdag. Op de voorpagina van de app deed de krant er een schepje bovenop. “Energienota hoger door Tesla en warmtepompen”. De strekking van het bericht was dat Stedin-directeur Marc van der Linden verwacht dat de energienota in het komend decennium jaarlijks met enkele tientjes zal stijgen.
Tien huishoudens
“De gemiddelde automobilist rijdt maximaal 37 kilometer per dag, hetgeen bij een Tesla een verbruik van 7,4 kWh per dag zou betekenen. Dit staat ongeveer gelijk aan het verbruik van een enkel huishouden per dag, afhankelijk van de grootte van dat huishouden. Het verbruik houdt tevens in dat de auto slechts een keer in de tien dagen hoeft te laden om deze afstand elke dag af te leggen. Elektrische auto’s gaan echter vrijwel dagelijks aan de lader, thuis of op kantoor, waardoor deze slechts een klein beetje en dus relatief kort bijgeladen hoeven te worden”, aldus Meiborg.
Gebrek aan kennis
Wat hem betreft is de berichtgeving en de storm aan publiciteit die het bericht tot gevolg had kenmerkend voor het gebrek aan kennis over elektrisch rijden. “Er is nog een flinke inhaalslag te maken, zeker aangezien elektrisch rijden brancheoverschrijdende kwesties met zich meebrengt. De autosector krijgt ineens te maken met netwerkbeheerders en installatietechniek.” De elektrische auto zou volgens Meiborg niet als het probleem gezien moeten worden, maar juist als onderdeel van de oplossing. Diezelfde boodschap gaf Van der Linden in zoveel woorden. Maar juist die boodschap ging bijkans verloren in de ruis na afloop. “Het voordeel van elektrische auto’s is dat ze flexibel kunnen afnemen en zo kunnen bijdragen aan het stabiliseren van het elektriciteitsnet. Dit is tevens van belang, omdat het aandeel van niet-constante zon- en windenergie toeneemt”, zegt Meiborg. Slim laden, waarbij elektrische auto’s dus op verschillende momenten gevoed worden, klinkt niet meer dan logisch. Toch is het nog geen realiteit, aangezien het op dit moment simpelweg niet is toegestaan.
Beschikbaar vermogen
“Het systeem is zo opgezet dat het op elk moment van de dag maximaal vermogen kan leveren. Het variëren van beschikbaar vermogen gedurende de dag, wat je dus eigenlijk zou willen, mag niet”, aldus manager Transitie Mobiliteit Willem Alting bij Enpuls, een non-commerciële tak van Enexis Groep die zich bezighoudt met het versnellen van de energietransitie. Toch is het wat hem en vele anderen betreft noodzakelijk. “Netbeheerders moeten de middelen krijgen om kaders voor de sturing van het aanbod neer te zetten. Dan wordt duidelijk wat er wel en niet kan.”