De Stadsbaantunnel krijgt brandwerende bekleding

Foto: Utrecht

De Stadsbaantunnel bij Leidsche Rijn krijgt extra brandwerende bekleding op de wanden en het tunneldak onder het spoor. Eind maart 2020 is er meer bekend over de planning na het doorlopen van de aanbesteding. Tijdens de werkzaamheden zal de Stadsbaantunnel enkele weken dicht gaan.

Uit onderzoek bij vier rijkswegtunnels bleek vorig najaar dat het gebruikte beton een verminderde hittebestendigheid had. Bij de Stadsbaantunnel is ongeveer hetzelfde type beton gebruikt. Daarom is het het beton op hittebestendigheid onderzocht en getest. In maart 2019 deden twee gespecialiseerde externe bureaus onderzoek. Dit deden zij door met een speciale oven testen te doen op verschillende plekken in de Stadsbaantunnel. Zij concludeerden dat de brandwerendheid in de Stadsbaantunnel bij het tunneldak grotendeels wel voldoet aan de eis van 120 brandwerendheid. Alleen bij de wand voldoet het niet aan de eis. De gemeente Utrecht wil dat de hele tunnel aan de eis voldoet, dus daarom wordt er extra brandwerende bekleding geplaatst.

Wanneer?

Eind maart 2020 is er meer bekend over de planning. Er kan een uitvoeringsplanning worden gemaakt na het doorlopen van de aanbesteding en het contracteren van de aannemer. Tijdens de werkzaamheden zal de Stadsbaantunnel enkele weken dicht gaan.

Veiligheid

De kans op een grote brand is echter minimaal, zo stelt de gemeente. Dat komt omdat de tunnel veiliger uitgevoerd is dan wettelijk noodzakelijk is en men altijd alert is op het verbod voor gevaarlijk transport. Voor de brandweer geldt een aangepast scenario geldt in geval van brand en er is 24-uurs bewaking. En het scheelt ook dat je maar 50 km per uur mag in de tunnel.

Cookieinstellingen