OV-ring om de stad Utrecht voor 380 miljoen euro

Foto: wikimedia

De regio Utrecht krijgt 380 miljoen euro voor de aanleg van een zogenoemde ov-ring om Utrecht. Het geld komt van het kabinet en verschillende regio’s. De regio Utrecht gaat het geld de komende jaren onder meer steken in een ov-ring tussen station Utrecht Centraal, de Merwedekanaalzone en Nieuwegein. De maatregelen gaan in totaal een half miljard kosten, waarvan nu driekwart is gedekt.

Dat staat in het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT) van ministers Cora van Nieuwenhuizen en Stientje van Veldhoven, na gesprekken en afspraken met de regio’s. “We richten ons op de grote knelpunten en op een goede bereikbaarheid in alle regio’s”, zegt Van Nieuwenhuizen. Bereikbaarheid is een belangrijke voorwaarde voor de bouw van 9150 woningen in Utrecht. “Eigenlijk staan we nu in Utrecht helemaal vast”, legde gedeputeerde Arne Schaddelee vanmorgen uit op Radio M Utrecht. “Iedere woning die we erbij zetten zorgt ervoor dat het vervoersprobleem alleen maar groter wordt. De enige manier om de enorme woningnood op te lossen is samen de mobiliteit verbeteren. Dat hebben ze bij het Rijk ook ingezien en die koppeling vind ik echt heel bijzonder.”

Utrecht Science Park

Voor de toekomst heeft de regio ook plannen met de nieuwe Uithoflijn. “Die tramlijn is het begin”, zei Schaddelee in het radioprogramma Utrecht is wakker. “Je zou erover kunnen denken om de tramlijn langs de A28 door te trekken naar Zeist of misschien wel naar Amersfoort. Dan kun je veel mensen die nu in de file op de A28 staan laten overstappen op de tram, want een deel van hen moet op het Utrecht Science Park zijn.”

Snelbus of tramlijn

De ov-ring om Utrecht begint met de combinatie van station Lunetten en een nog te bouwen station bij de Koningsweg. Volgens de regiobestuurders zou dat nieuwe station na Utrecht Centraal het grootste van de stad kunnen worden. Ook komt er een snelbus of tramlijn van Leidsche Rijn via Westraven naar Utrecht Science Park en station Lunetten-Koningsweg. Verder moeten nieuwbouwwijken in het zuidwesten van Utrecht en in Nieuwegein beter bereikbaar worden gemaakt met onder meer gedeeld vervoer, voorzieningen voor fietsers en parkeren op afstand.

Huizen bouwen

Wethouder Lot van Hooijdonk van Utrecht zegt dat het ov-netwerk met meerdere knooppunten belangrijk is voor de stad en de wijde omtrek. “Utrecht verdubbelt tussen 2000 en 2040 qua inwoners”, zegt ze in een persverklaring. “Bij zo’n grote stad hoort een andere schaal van ov. Het aantal reizigers op Utrecht Centraal groeit van 88 miljoen per jaar nu naar 100 miljoen in 2030. Daarnaast reizen elke dag 77.000 mensen van en naar Utrecht Science Park. Utrecht wordt steeds groter, we redden het niet meer met alleen Utrecht Centraal als belangrijk overstappunt.” Gedeputeerde Huib van Essen van de provincie Utrecht wijst ook op een grote behoefte aan woningen. “We pakken die handschoen graag op en willen huizen bouwen, maar een goede bereikbaarheid is daarvoor een voorwaarde. Als provincie zijn we daarom blij dat er nu samen met onze partners stappen worden gezet.”

Kansen voor de regio

Het besluit wordt maandag in de Tweede Kamer besproken. De officiële startbeslissing wordt komend voorjaar verwacht. Wethouder Herman Geerdes namens het regionale samenwerkingsverband U10: “Dat zoveel verschillende partijen met een gezamenlijk toekomstplan voor de regio Utrecht komen is bijzonder en toont aan hoe urgent de problematiek is. Deze maatregelen bieden kansen voor de hele regio.”

(bron: RTVUtrecht)

Cookieinstellingen