Vanaf 1 januari ja-ja-stickers op de brievenbus – of niet

Foto: jaja

Als je vanaf 1 januari nog ongeadresseerd drukwerk of huis-aan-huisbladen wil blijven ontvangen, kun je een ja-ja-sticker op je brievenbus plakken. Zonder sticker ontvang je nu nog reclame en huis-aan-huisbladen. De gemeente Utrecht draait dat systeem nu om: als je ongeadresseerd drukwerk wil ontvangen moet je een sticker plakken.

Sommige vormen van ongeadresseerd drukwerk vallen buiten de nieuwe maatregel, zoals feitelijke informatie die geen reclame is. Dat zijn bijvoorbeeld berichten van de gemeente of van een netbeheerder. Als je nu al een Nee-Nee-sticker (geen reclame en geen huis-aan-huisbladen) of Nee-Ja-sticker (geen reclame, wel huis-aan-huisbladen) hebt, hoef je geen Ja-Ja-sticker te regelen. Deze bestaande stickers blijven gewoon geldig.
De nieuwe ja-ja-stickers kun je gratis ophalen bij de receptie van het stadskantoor of bij het wijkbureau. Ook de bestaande stickers zijn er te krijgen.

Besparing op papier

Utrecht voert de Ja-Ja-sticker in om een besparing te realiseren op papier, inkt en brandstof voor het maken en verspreiden van drukwerk. Uit landelijk onderzoek blijkt dat een gemiddeld huishouden zo’n 70 kilo ongevraagd drukwerk per jaar in de brievenbus krijgt: ongeveer 34 kilo papier aan reclamefolders (meer dan 30 reclamefolders per week) en 36 kilo papier aan wekelijkse huis-aan-huiskranten. In 2018 bleek uit een Utrechtse enquête dat 39% van de deelnemers ongeadresseerd reclamedrukwerk ongelezen weggooit. Ook gaf 35% van de deelnemers aan geen huis-aan-huisbladen te willen ontvangen.

Huis-aan-huiskranten

Niet iedereen is het eens met dit nieuwe beleid. Huis-aan-huiskranten bijvoorbeeld vrezen een forse daling van hun oplage omdat deze kranten straks waarschijnlijk in veel minder brievenbussen welkom zijn. De lokale krant is echter een journalistiek product met een functie om het lokale nieuws te volgen. De redacties van huis-aan-huiskranten zijn ineens afhankelijk van de grillen van de gemeenteraad voor het voortbestaan van hun huis-aan-huiskranten. De journalistieke functie van de huis-aan-huiskrant komt zwaar onder druk te staan, zo stelt de Nederlandse Vereniging van Journalisten.

Cookieinstellingen