Ondernemers Leidsche Rijn Centrum willen huurcompensatie

Foto: LRC

Een grote groep winkeliers en horecaondernemers in het nieuwe stadscentrum Leidsche Rijn Centrum eist voorlopig structureel huurcompensatie van a.s.r.. Voor alle ondernemers in het centrum, met terugwerkende kracht vanaf de opening op 16 mei 2018.

Een aantal van hen dreigt om te vallen vanwege tegenvallende bezoekersaantallen, vooral op doordeweekse dagen. Omdat vastgoedontwikkelaar a.s.r. niet reageert op het voorstel, is de groep van plan om actie te voeren en gerechtelijke stappen te ondernemen.

Geen cijfers

Volgens a.s.r. vindt de consument steeds beter zijn weg in het nieuwe centrum: ’Het wordt er steeds drukker’. Bij navraag blijkt echter dat er geen cijfers zijn van het daadwerkelijk aantal bezoekers. “In het weekend wordt het centrum al goed bezocht en we verwachten dat het doordeweeks drukker zal worden als de bibliotheek en het gezondheidscentrum openen”, aldus woordvoerder Daan Wentholt.

Ton voor marketing

Om de ondernemers tegemoet te komen heeft a.s.r. deze week besloten om een ton te investeren in een extra marketingcampagne. “Een druppel op de gloeiende plaat”, zegt horecaondernemer Bas van Heezik van restaurant Alan & Pim’s, die namens de horecaondernemers het woord voert. “We betalen vanaf het begin huurprijzen voor een A1-locatie die nog lang geen A1-locatie is, die ton komt in feite uit onze eigen zak”, zegt hij. “A.s.r. had eerder moeten nadenken over marketing. Met kerst was er niet eens verlichting, en meerdere geplande evenementen werden afgelast vanwege het ontbreken van vergunningen. Schandalig”, aldus Bas van Heezik.

Gefaald in de planning

“Het prachtige nieuwe centrum heeft alle kansen”, zegt opticien Reyer Lafeber, die net als Van Heezik wel positief blijft, en op de bres springt voor de winkeliers. „Maar het heeft tijd nodig. A.s.r. zou zich verantwoordelijk moeten voelen voor de ondernemers die in een penibele situatie zitten, want zij heeft gefaald in de planning. Het centrum had een jaar later open moeten gaan”, zo stelt hij.

Bouwput

De ondernemers bivakkeerden maanden in een bouwput. Straten lagen nog open, met overal hopen zand en bouwwerktuigen. Inmiddels zijn bijna alle winkels en horecagelegenheden open, de oplevering van appartementen boven de winkels aan bewoners is echter ernstig vertraagd vanwege een groot aantal verbeterpunten, en die van de garage aan de zuidkant – voor bezoekers vanuit de stad – vanwege technische problemen.

Huurcompensatie

Met individuele ondernemers maakte a.s.r. wel afspraken, de één kreeg huurcompensatie voor een paar weken, de ander voor een paar maanden. “Totaal onrechtvaardig zo’n ongelijke behandeling”, aldus Van Heezik. “Een aantal collega-ondernemers is nu de wanhoop nabij, dreigen binnen nu en enkele weken om te vallen. Dat is voor het centrum, maar ook voor a.s.r. zeker niet goed.”

(bron: De Telegraaf, Ursula van Duin)

Cookieinstellingen