Er rijden weer treinen langs Leidsche Rijn

Foto: Prorail

Heel de herfstvakantie is dag en nacht gewerkt aan de spoorverdubbeling tussen Utrecht en Leidsche Rijn. Vanochtend reden de eerste treinen weer langs Leidsche Rijn.

Intercity’s en sprinters hebben nu elk een eigen spoor. Hierdoor is de kans op vertragingen minder én kan het aantal treinen omhoog. Het aantal treinen per uur op dit traject ging eerder al van twee naar vier. Het aantal treinreizigers in de regio Utrecht groeit gestaag en met de spoorverdubbeling kan de NS hier beter op inspelen.

Brug 30 centimeter hoger

De spoorverdubbeling is het slotstuk van het project Randstadspoor, dat vijftien jaar duurde. Onderdeel van de spoorverdubbeling was ook de nieuwe spoorbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal, naast de gele brug. De oude brug ligt nu 30 centimeter hoger zodat schepen meer ruimte hebben. De brug kreeg een stevige onderhoudsbeurt en is tevens stiller gemaakt.

Hergebruikte wissels

Er is met zo’n driehonderd mensen dag en nacht aan de spoorverdubbeling gewerkt. Drie kilometer spoorstaaf, 4500 dwarsliggers en 9 kilometer bovenleidingen plaatsten ze. De oude wissels, ballast en dwarsliggers zijn zo veel mogelijk hergebruikt. Er moet de komende maanden nog wel wat gebeuren, zoals het verleggen van kabels en leidingen. Reizigers merken daar niet veel van.

Cookieinstellingen