Rintske maakt positieve koffiebekers voor een goed doel

Foto: cupbliss

Rintske Bosma wilde iets goeds doen voor de wereld en richtte een bedrijf in koffiebekers op: vrolijke koffiebekers, met een positieve boodschap. De helft van de winst gaat naar een goed doel. Rintske woont in Leidsche Rijn.

Met Cupbliss maakt Rintske bekers die een vrolijke noot op de werkvloer brengen. Teksten als ‘You’re the best’, ‘You can do this’ en ‘Enjoy your day’ sieren felgekleurde koffiebekers. “Het werkt, ik hoor van mijn klanten dat de bekers gesprekken op gang brengen, de communicatie versterken en de medewerkers vrolijker stemmen”, aldus een enthousiaste Rintske. En dat was precies haar doel: voorheen werkte ze bij een bedrijf waar mensen elkaar op de gang soms niet eens groetten en dat vond Rintske eigenlijk niet kunnen. “Met deze bekers raak je vanzelf met elkaar in gesprek bij het koffieapparaat.”

Kinderprostitutie

Maar dat doel was eigenlijk secundair aan haar primaire doel: iets goeds doen voor de wereld, bij voorkeur door meisjes die gedwongen in de prostitutie werken uit de prostitutie te kunnen halen. “Alleen een stichting zag ik niet zitten, want dan moet je altijd om geld leuren. Ik wilde een bedrijf oprichten en een deel van de winst aan een goed doel geven.” En zo ging het ook. Ze bedacht dat ze iets moest doen met een product dat iedereen nodig heeft; dat werden koffiebekers. “Daarmee heb je meteen een aanspreekpunt.”

Miljoen bekers

Ze maakte een flitsende start met Cupbliss: haar eerste vijftigduizend bekers raakte ze snel kwijt bij KPMG en HP. Niet dat ze daar connecties had, ze had gewoon een mailtje gestuurd naar de directie met haar idee. “Toen wist ik dat er meer bedrijven dit wel wilden, dus heb ik een miljoen bekers besteld waarmee ik aan de gang ging. Bedrijven mochten in eerste instantie zelf hun goede doel kiezen, als het maar een nationaal erkend goed doel was. Daar ging de helft naartoe, meteen vanaf het begin.” Ook in een financieel slechte tijd – scheiding, verhuizing – zorgde Rintske ervoor dat altijd minimaal de helft van de winst naar het goede doel ging.

Cupbliss Safehouse Foundation

Inmiddels heeft Rintske haar andere droom ook verwezenlijkt met haar eigen stichting Cupbliss Safehouse Foundation. Het doel is het bevrijden en opvangen van kinderen die seksueel worden uitgebuit, waar ook ter wereld. Cupbliss Safehouse Foundation financiert opvanghuizen om deze kinderen te begeleiden naar een beter bestaan. “Mijn klanten kunnen nu kiezen uit deze stichting, War Child en Terre des Hommes, maar bij afname van meer dan een miljoen bekers kan het goede doel nog steeds in overleg.” Op haar site geeft Rintske per maand weer hoeveel naar welk doel is gegaan. Heel transparant.

18 teksten in 6 kleuren

Cupbliss groeit elk jaar significant en verkoopt miljoenen bekers. Klanten hebben inspraak in de teksten op de beker, maar Rintske moet het wel goedkeuren: “Het moet passen bij Cupbliss, in die stijl zijn. Maar verder kan veel, als de Cupbliss-bekers maar wel herkenbaar zijn en de associatie met het goede doel oproepen. Ik ben begonnen met 18 teksten in zes kleuren; elke nieuwe container bevat nieuwe kleuren en nieuwe teksten. Zo blijft elk kopje koffie een verrassing.”

www.cupbliss.com

 

Cookieinstellingen