De fiets levert Utrecht geld op

Foto: Wikimedia

De fiets levert Utrecht jaarlijks 250 miljoen euro aan maatschappelijke baten op. De stad zou dat bedrag kwijt zijn aan onder meer zorg, luchtkwaliteitsmaatregelen en vertragingen in het verkeer wanneer alle fietsers de auto zouden nemen.

Dat becijferen onderzoeksbureau Decisio en Soigneur in het Bruto Utrechts Fietsproduct (BUF) dat met steun van de gemeente Utrecht tot stand kwam. Utrecht is de eerste stad waar de directe en sociaal-economische waarde van de fiets inzichtelijk is gemaakt. Wethouder Lot van Hooijdonk krijgt het rapport vrijdag uitgereikt op de eerste regionale netwerkbijeenkomst ‘Utrecht Bike Community’.

Groei fietsgebruik Utrecht hoger dan gemiddelde

Utrecht heeft de afgelopen jaren flink geïnvesteerd in de fiets. Met effect: tussen 2010 en 2015 steeg het aantal fietskilometers met 53 miljoen tot 616 miljoen. Hiermee is de groei van het aantal fietskilometers vele malen hoger dan het gemiddelde van Nederland. De toename van dit fietsgebruik heeft verschillende positieve maatschappelijke effecten. Zo zijn fietsers gezonder en productiever, wat positieve effecten heeft voor werkgevers, zorgverzekeraars en dus de maatschappij als geheel. Bovendien dragen fietskilometers – als vervanging van autokilometers – bij aan schonere lucht en geluidsafname. De maatschappelijke effecten van de toename in het aantal fietskilometers zijn uit te drukken in een sociaal-economische waarde van €21,3 miljoen. Ook automobilisten profiteren van de grote aantallen fietsers, omdat voor hen de betrouwbaarheid van de reistijd toeneemt.

Ruim 38 miljoen directe economische waarde

De directe economische waarde (bijdrage aan het nationaal inkomen) van de fiets in Utrecht bedroeg in 2014 ruim 38 miljoen euro. De Utrechtse fietsindustrie levert een kleine 300 fte aan werkgelegenheid op en bouwt jaarlijks 23.000 fietsen. Gemiddeld 28 fietskoeriers doen ieder jaar 40.000 bezorgingen. Hiermee houden ze dagelijks tien vervuilende bestelbussen uit de stad.

‘Investeren in de fiets loont’

Wethouder Lot van Hooijdonk is enthousiast over de economische waarde van de fiets: “Als we alleen kijken naar de economische voordelen voor de stad wegen de baten tussen 2010 en 2015 dus ruim op tegen de investeringen in de fietsinfrastructuur. En dan hebben we het nog niet eens over de vele andere voordelen van het fietsen: gezondheid, comfort, snelheid, enzovoorts.”

Collectieve gezondheid

Frank Kwanten van Soigneur voegt toe: “De toename van fietskilometers komt voornamelijk doordat automobilisten overstappen op de fiets. Hierdoor is de collectieve gezondheid van deze fietsers toegenomen, maar werd de stad ook leefbaarder en bereikbaarder. Dat alle fietsers zouden overstappen op de auto is natuurlijk een ondenkbaar scenario gezien het ruimtegebrek in Utrecht, maar het is duidelijk: fietsen loont!”

(Bron: Decisio)

 

Cookieinstellingen